The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Dopuszczenie pojazdu szynowego do normalnej eksploatacji zależy między innymi od oceny bezpieczeństwa jego ruchu. W Polsce a także w wielu innych krajach europejskich ocena ta odbywa się z reguły wyłącznie na podstawie wyników badań doświadczalnych prowadzonych w warunkach rzeczywistych. W artykule przedstawiono przykład symulacyjnej metody oceny bezpieczeństwa ruchu zbudowanej w oparciu o procedury...
Przedstawiono opis dynamiki ruchu na łuku pojazdu szynowego z klinowymi tłumikami ciernymi tarcia suchego dwuwymiarowego i jednowymiarowego. Opis tarcia na gruncie mechaniki niegładkiej nie ucieka się do regularyzacji charakterystyki tarcia. Uwzględniono wymuszenie drgań przez pionowe nierówności szyn. Przykładowy wynik symulacji dotyczy ruchu dwuosiowego wagonu towarowego na łuku o umiarkowanym promieniu...
W artykule przedstawiono optymalizację struktur nośnych pojazdów szynowych. Zadaniem optymalizacji było znalezienie minimalnej masy struktury pod uwzględnieniu parametru stanu w postaci naprężenia zastępczego Hubera-Misesa-Hencky’ego. Do budowy modelu pojazdu użyto parametryczną analizę MES. W trakcie optymalizacji wzięto pod uwagę kilka przypadków obciążeń działających na pojazd. Aby rozwiązać to...
W artykule przedstawiano pewne zagadnienia weryfIkacji i walidacji modelu symulacyjnego ruchu pojazdu szynowego. Bardziej szczegółowo opisano zagadnienie walidacji zdarzeń i danych. Zastosowano metodę analizy poprzez porównanie rozwiązań numerycznych uzyskanych dla modelu z odpowiednimi wynikami pomiarów. Zmianom podlegały profIle kół pojazdu i szyn. Odpowiedzi dynamiczne modelu (w postaci sił Q i...
W pracy przedstawiono modyfikacje całopociągowej metody modelowania pneumatycznego układu hamulcowego opracowanej przez autorów. Model składa się z członów modelujących przewód główny z odgałęzieniami, aparaturę hamulcową oraz dodatkowe elementy, jak np. nieszczelności. W ulepszonej wersji dokonano modyfikacji organizacji programu polegającej na możliwości przyłączenia aparatury hamulcowej różnych...
Praca zawiera wyniki obliczeń numerycznych sił stykowych i niektórych współrzędnych wektora stanu układu dynamicznego jakim jest sprężyste koło kolejowe poruszające się prostoliniowym ruchem tocznym bez poślizgu ze stałą prędkością. Zmienność sił stykowych wywołana jest wymuszeniami dynamicznymi jako odpowiedź układu na dynamiczną asymetrię struktury koła. Dynamiczna asymetria struktury, która może...
Przedmiotem artykułu jest modelowanie siedzisk pojazdów z mechatronicznym zawieszeniem (aktywnym i semiaktywnym). Autor obok koncepcji budowy takich siedzisk (dostosowujących się do indywidualnych cech operatorów pojazdów) przedstawia metodę syntezy sterowania z wykorzystaniem sieci neuronowych przy uwzględnieniu postulatu minimalizacji oddziaływania drgań na operatora pojazdu. Proponowana konstrukcja...
W referacie przedstawiono wpływ poziomu ergonomicznego stanowisk pracy na pozim ryzyka zawodowego w procesie pracy. Wykazano zbieżność metodologii badań w zakresie ergonomii i szacowania ryzyka zawodowego. Na podstawie badań ergonomicznych kalbin maszynisty w lokomotywach elektrycznych dokonano identyfikacji i oceny zagrożęń występujących na tych stanowiskach pracy.
W pracy zajęto się numerycznym rozwiązaniem zagadnienia luzowania obręczy na koki bosym w trakcie hamowania wstawkami klocków hamulcowych z materiału syntetyczne10 Oparto się na wynikach wcześniejszych badań wstawek kompozytowych klockól hamulcowych. W pierwszej części pracy przestawiono porównanie temperatury obręczy i kiJI bosego zmierzonej w trakcie badań, z wynikami numerycznej symulacji przepływu...
The presented article deals with one of the ways of profile geometry design of a railway wheel and rail head. The base for the creation of new profiles is an interactive attitude based on the modification of "the original shape which is defined by section of a railway wheel profile", with to each other connected and exactly defined ares radii. It is possible to change them according to shape...
W niniejszym artykule przedstawiono symulator hamowanego pojazdu szynowego, którego celem jest umożliwienie projektowania i testowania układu wykrywania i likwidacji poślizgu przy hamowaniu bez konieczności wykonywania badań na obiekcie. Symulator zaprogramowany został w programie Matlab Simulink@. W celu sprawdzenia działania symulatora wprowadzono dane zmodernizowanej lokomotywy ST44. Zaprezentowano...
W pracy przedstawiono propozycję wykorzystania sieci WWW, technologii hurtowni danych oraz serwisów sieciowych w funkcjonowaniu systemu informacyjnego eksploatacji technicznej pojazdów PKP. Zdaniem autora, stwarza to szansę poprawy jakości tego systemu, dostępu do najnowszych technologii IT oraz powszechnego wykorzystania zgromadzonej wiedzy w codziennej praktyce operacyjnej.
Duża różnorodność stosowanego wyposażenia wagonów pasażerskich powoduje, że konstrukcje nośne ostoi projektuje się właściwie indywidualnie dla potrzeb konkretnych wagonów. W ten sposób powstaje bardzo duża ilość rozwiązań konstrukcyjnych. W Instytucie Pojazdów Szynowych ‘Tabor” w Poznaniu podjęto próbę ujednolicenia tych konstrukcji. W artykule omówiono wybrane koncepcje unifikacji konstrukcji nośnej...
W artykule przedstawiono zagadnienia związane ze stosowaniem tablic o zmiennej treści w pojazdach szynowych. Opracowanie rozpoczyna zestawienie rodzajów informacji umieszczanych na tablicach, dalej następuje analiza celowości stosowania tablic o zmiennej treści. Przedstawiono rodzaje takich tablic, wady i zalety poszczególnych rozwiązań, ze szczególnym uwzględnieniem zdobywających obecnie coraz większą...
Praca przedstawia wyniki badań symulacyjnych komfortu i bezpieczeństwa jazdy pojazdu szynowego w ruchu po torze prostym. Komfort jazdy badano poprzez analizę spektralną wartości skutecznych przyspieszeń nadwozia, natomiast bezpieczeństwo jazdy przy pomocy kryterium „bezpieczeństwa przed wykolejeniem”, określonego przez stosunek sił Y/Q w kontakcie koło-szyna. Analizowano, jaki wpływ na te wielkości...
W artykule przedstawiono analizę geometryczną parametrów gabarytowych meganaczepy bimodalnej w celu oceny możliwości transportu meganaczep w systemie bimodalnym. Zaprezentowano koncepcję meganaczepy bimodalnej o wysokości przestrzeni ładunkowej 2900 mm, oraz bezadapterowe wózki do transportu meganaczep na liniach kolejowych.
Kolejowy zestaw kołowy jest najmniej zmodyfikowanym elementem pojazdu szynowego w historii kolejnictwa. W ostatnich latach jednak trwają wzmożone badania nad sposobami zwiększenia jego trwałości i niezawodności. Także jeżeli chodzi o trwałość zmęczeniową Z praktyki wiadomo, że nie wszystkie obciążenia zmienne prowadzą do zniszczenia elementu konstrukcyjnego. Przykładem tego może być koło kolejowe,...
Nowoczesne pojazdy szynowe są wyposażane w układy hamulcowe z automatyczną zmianą skuteczności hamowania w funkcji przewożonego ładunku. Układy takie stosuje się szczególnie w pojazdach o niewielkiej masie własnej i o dużej ładowności jak wagony towarowe, osobowe czy zespoły trakcyjne. Tego typu układ zapewnia pojazdowi stałą skuteczność hamowania bez względu na przewożony ładunek. Instytut Pojazdów...
Kolejowy zestaw kołowy to element konstrukcyjny mający bezpośredni wpływ nie tylko na ruch pojazdu, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo pasażerów. Dlatego oś i koło oraz zestaw kołowy jako całość muszą mieć zapewnioną dostateczną wytrzymałość w wymaganym okresie eksploatacji. Obecnie spotykane postacie konstrukcyjne tych elementów są wynikiem nałożenia się doświadczeń eksploatacyjnych i technologii...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.