Kolejowy zestaw kołowy jest najmniej zmodyfikowanym elementem pojazdu szynowego w historii kolejnictwa. W ostatnich latach jednak trwają wzmożone badania nad sposobami zwiększenia jego trwałości i niezawodności. Także jeżeli chodzi o trwałość zmęczeniową Z praktyki wiadomo, że nie wszystkie obciążenia zmienne prowadzą do zniszczenia elementu konstrukcyjnego. Przykładem tego może być koło kolejowe, które przenosi takie obciążenia przez wiele lat. Na wartość wytrzymałości zmęczeniowej kół kolejowych oprócz obciążeń zewnętrznych (eksploatacyjnych) duży wpływ mają równiez obciążenia montażowe (wcisk koło-oś) i dlatego w obliczeniach numerycznych powinny być uwzględniane.
Railway wheel set is the less modified element of the railway vehicle in the story of railway system. However in the last years there are conducted intensive research on the methods of increase of its durability and reliability. It is also connected with fatigue life. The practice shows, that not all changing loads lead to destruction of the structural component. Example of this fact can be railway wheel, which carries/remove/transfer such a load many years. On the value of railway wheel fatigue strength besides service loads (external) a huge influence have also assembly loads (interference wheel-axis) and for this reason in numeric calculations they should be taking into account.