Serwis Infona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to wartości tekstowe, zapamiętywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Nasz serwis ma dostęp do tych wartości oraz wykorzystuje je do zapamiętania danych dotyczących użytkownika, takich jak np. ustawienia (typu widok ekranu, wybór języka interfejsu), zapamiętanie zalogowania. Korzystanie z serwisu Infona oznacza zgodę na zapis informacji i ich wykorzystanie dla celów korzytania z serwisu. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności oraz Regulaminie serwisu. Zamknięcie tego okienka potwierdza zapoznanie się z informacją o plikach cookies, akceptację polityki prywatności i regulaminu oraz sposobu wykorzystywania plików cookies w serwisie. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w swojej przeglądarce.
This article describes the development of a fast model predictive controller (MPC) for the air path of a diesel combustion engine. A basically fundamental model with a couple of measurement driven parts forms a nonlinear observer within an MPC. An online linearization algorithm allows a successive update of the linear model used for the prediction step and furthermore for the optimization to get the control input corrections. Two methods are presented to solve the used objective function - the analytical way and the application of a QP solver with the possibility to include constraints. For controller validation experimental tests with a diesel engine in PCCI (partial charge compression ignition) mode are made.