This paper proposes to examine the diverse ways that conceptions of politics can be retrieved from the Meditations of the philosopher-emperor Marcus Aurelius. It claims that the Meditations are in a certain sense an important work on politics, owing to the theoretical and practical insights into not only (political) leadership, but also the (political) system and arrangements. As a matter of fact, a number of principles and codes of conduct are proposed by the Stoic philosopher who is faithful to the understanding of philosophy as being primarily a “way of life.” However, despite the attractive and inspiring treatments of human nature, society, and virtues that are at the heart of the “political” agenda of Marcus Aurelius, the Meditations, due to its “dislocated” nature, does not offer a fully-fledged political theory, at least as “politics” is understood today.
Artykuł podejmuje próbę zbadania różnych sposobów odczytywania koncepcji „polityki” zawartej w Medytacjach cesarza-filozofa – Marka Aureliusza. Poniższy tekst dowodzi, że Medytacje są w pewnym sensie ważnym traktatem na temat polityki, poszerzającym teoretyczne i praktyczne rozumienie nie tylko (politycznego) przywództwa, ale także (politycznego) systemu i układów. Ten stoicki filozof w istocie zaproponował pewne postawy i zasady postępowania, pozostając wierny rozumieniu filozofii przede wszystkim jako „sposobu życia”. Jednak pomimo interesującego i inspirującego potraktowania ludzkiej natury, społeczeństwa i cnót, które leżą u podstaw „politycznej” agendy Marka Aureliusza, Medytacje, ze względu na swoją „przeniesioną” naturę, nie podają w pełni rozwiniętej teorii politycznej, przynajmniej w dzisiejszym rozumieniu „polityki”.