The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Z uwagi na rosnące skażenie środowiska koncerny samochodowe poszukują możliwości zmniejszenia emisji substancji toksycznych będących wynikiem spalania paliwa. Wprowadza się coraz większe ograniczenia prawne emisji CO, CO(2), HC, PM. Pomimo, że wzrost sprzedaży samochodów obniża się, względna emisja NOx i cząstek stałych emitowanych do środowiska rośnie. Dla globalnego zmniejszenia skali problemu używa...
W pracy przedstawiono metodykę syntezy ekologicznych charakterystyk silników pojazdów w zróżnicowanych warunkach eksploatacji trakcyjnej. Dokonano analizy warunków pracy silników w eksploatacji trakcyjnej. Przeanalizowano możliwość wykorzystania wyników badań przeprowadzanych na hamowni podwoziowej według standardowych testów jezdnych. Opracowano metodykę syntezy ekologicznych charakterystyk pojazdów...
Silniki spalinowe w zastosowaniu morskim, problemy rozwoju i ekologii W pracy opisano stan rozwoju okrętowych silników spalinowych i związane z tym problemy emisji związków toksycznych w ich spalinach. Przedstawiono charakterystykę poszczególnych związków toksycznych i stosowane pierwotne i wtóme metody zmniejszania ich emisji. Szczególną uwagę zwrócono na doświadczenia przodujących producentów silników...
W artykule przedstawiono metodę wyznaczania stanów statycznych pracy silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym , odwzorowujących pracę silnika w eksploatacji trakcyjnej. Dokonano analizy statystycznej stanów statyczych pracy silnika dla kategorii samochodów dostawczych i samochodów ciężarowych, poruszających się w ruchu ustabilizowanym. Przeprowadzono badania symulacyjne stanów statycznych silnika...
W pracy przedstawiono koncepcję taboru bimodalnego (drugiej generacji) o podwyższonvm stopniu bezpieczeństwa przed wykolejeniem. Koncepcja dotyczy zwłaszcza taboru bimodalnego przeznaczonego do przewozu środków toksycznych, paliw płynnych i gazów (sprężonych lub skroplonych). Głównymi cechami konstrukcyjnymi taboru nowej generacji są: a) - Niezależność dynamiki poprzecznej poszczególnych jednostek...
Przedstawione wyniki obliczeń dotyczą oceny właściwości biegowych tzw."drugiej generacji" wózków bimodalnych na torze prostym z punktu widzenia dynamiki poprzecznej. Zadanie sprowadzono do badań modelowych w dziedzinie częstości, majacych na celu określenie bezpiecznej prędkości maksymalnej dla liniowych modeli matematycznvch wózka krańcowego i pośredniego. Wyznaczono wartości i wektory...
Celem przeprowadzonych badań modelowych było ustalenie parametrów posiadajacvch decydujący wpływ na stateczność poprzeczną ruchu grupy wagonów bimodalnych, poruszających się się z ustaloną prędkością wzdłuż toru prostego. Zagadnienie to jest ważne, ponieważ utrata stateczności może wiązać się z wykolejeniem pociągu. Tym samym bezpieczeństwo ruchu zapewnione będzie tylko wówczas, gdy wagony poruszają...
W niniejszym referacie została przedstawiona zarówno koncepcja technicznego rozwiązania, przyłączy - adapterów, jak też zostały wyznaczone, podstawowe dla tego połączenia, związki geometryczne. Ponadto, zostały wyprowadzone związki określające relacje pomiędzy podstawowymi parametrami konstrukcyjnymi dotyczącymi więzów zapewniających radialność.
Wykorzystując zasadę zachowania pędu i momentu pędu (krętu) oraz definicję współczynnika restytucji w celu opisania procesu zderzenia pojazdów, przyjmuje się najczęściej założenie, że wszystkie impulsowe siły zewnętrzne działające w fazie zderzenia są pomijalnie małe. Założenie takie nie zawsze jest dopuszczalne. W artykule przeanalizowano wpływ dodatkowych sił impulsowych pochodzących od kół i od...
W opracowaniu omówiono wpływ sztywności kątowej zawieszeń oraz rozdziału tej sztywności pomiędzy przednie i tylne zawieszenie na stateczność poprzeczną samochodu. Ilustracją są wyniki symulacji cyfrowej typowycb testów oceny kierowalności przeprowadzone dla przestrzennego modelu samochodu.
W pracy przedstawiono interesujące wyniki badań opon radialnych o obniżonym profilu i ze zróżnicowaną budową wewnętrzną. Rozpatrzono wpływ zmian w konstrukcji opon na ich właściwości eksploatacyjne. Wskazano na możliwości kształtowania warunków współpracy ogumienia z nawierzchnią drogi przez wrowadzanie zmian w konstrukcji opon.
W pracy opisano metody laboratoryjnych badań właściwości ogumienia, istotnych w krzywoliniowym ruchu samochodu. Przedstawiono rezultaty badań opon rozmiaru 145/70R13. Wskazano na istotny wpływ konstrukcji ogumienia na jego zachowanie w ruchu krzywoliniowym i przydatność opracowanej metody postępowania w ocenie właściwości opon toczonych w obecności siły bocznej.
W pracy rozpatrzono zagadnienia związane z budową i modyfikacją modeli dynamicznvch układów napędowych pojazdów. Zaproponowano metodę komputerowo wspomaganego budowania modeli za pomocą opracowanego zbioru programów DASP. Metoda pozwala wyznaczać parametry dynamiczne elementów modelu, budować początkowy model o dużej liczbie mas i wykonywać jego redukcję. Przedstawiono metody komputerowo wspomaganej...
Zderzenie samochodów jest jednym z najbardziej typowych wypadków drogowych. Z punktu widzenia mechaniki problematyka zderzeń ciał należy do najtrudniejszych. Wykorzystanie zasady pędu i momentu pędu (krętu) oraz definicji współczynnika restytucji pozwala na uzyskanie modelu matematycznego w postaci równań algebraicznych oraz wyznaczenie parametrów ruchu przed zderzeniem na podstawie znajomości parametrów...
W pracy przedstawiono metodę symulacyjnych badań układu napędowego samochodu w stanach nieustalonych (rozpędzanie, zmiana biegów). Wykorzystano w niej stanowisko bezwładnościowe w pełni odwzorowujące własności dynamiczne zabudowy skrzynki biegów w rzeczywistym układzie napędowym samochodu. Uzupełnione o miejsce pracy kierowcy stanowisko umożliwia zarejestrowanie w pamięci komputera parametrów ręcznego...
W artykule przedstawiono koncepcję skróconego testu badawczego SET (Short Engine Test), który służy do oceny emisji składników toksycznych spalin silników ZS HDD (Heavy Duty Diesel) w eksploatowanych pojazdach i nie wymaga wymontowywania silnika z pojazdu. Opracowany test SET, który wykonuje się na "uproszczonej" hamowni podwoziowej, daje zbliżone wyniki z testem stacjonarnym 13-fazowym...
W pracy dokonano przeglądu metod umożliwiających równoczesne ograniczenie emisji tlenków azotu i cząstek stałych z silników spalinowych o zapłonie samoczynnym na tle obecnych i przewidywanych ograniczeń emisji wprowadzanych przez kraje rozwinięte. Omówiono następujące metody: kształtowanie stanu ładunku w cylindrze, zmiany parametrów wtrysku paliwa, zastosowanie membran polimerowych, dodatek do komory...
W pracy przedstawiono rozważania nt. matematycznych metod stosowanych przy syntezie testów do badań ekologicznych właściwości silników spalinowych. Metody te mogą być wykorzystane do syntezy testów zarówno statycznych jak i dynamicznych, przedstawione rozważania mają bowiem charakter ogólny. W pracy dokonano również usystematyzowania warunków pracy silników spalinowych w eksploatacji trakcyjnej ze...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.