In this paper author describes mechanical faults in SRM (eccentricity and rotor imbalance) that were performed on the test bench as experiments. SRM is a brushless motor with electronic commutation made from iron. This motor possess some qualities by which can be applied at location where the reliability is highly important. Signals described in this study are measured from accelerometers (from three different axes) and from the current clamp. The results are shown as spectra. The aim of this research is to register the damage, its identification in the spectrum and finding characteristic differences between graph with fault (imbalance and eccentricity) and without it. The results are compared as vibrations and current.
W tej pracy autor opisuje mechaniczne uszkodzenia w SRMie (ekscentryczność i niewyważenie wirnika), które zostały wykonane na stanowisku pomiarowym jako eksperymenty. SRM to silnik bezszczotkowy z elektroniczną komutacją, wykonany z żelaza. Silnik ten posiada właściwości dzięki którymi może być stosowany w miejscach, gdzie niezawodność jest niezmiernie ważna. Sygnały opisywane w pracy pobrane są z akcelerometrów (z trzech różnych osi) i czujnika prądowego. Wyniki tych badań pokazane są w formie widm. Celem badań jest zarejestrowanie uszkodzenia, jego identyfikacja na wykresie widma i znalezienie charakterystycznych różnic pomiędzy przebiegiem z uszkodzeniem (niewyważenie i ekscentryczność) i bez niego. Porównane są wyniki poszczególnych badań jako drgania oraz przebieg prądu.