W pracy przedstawiono wyniki badań tłumienia drgań resorów stalowych i kompozytowych. Resory kompozytowe wykonano z kompozytu epoksydowo - szklanego. Zostały one zaprojektowane tak, aby w pełni zastąpić resory stalowe montowane w tylnym zawieszeniu samochodu dostawczego. Podczas badań obciążano dynamicznie resory oraz rejestrowano amplitudę i reakcje podpór podczas drgań resoru. Zmierzone i zarejestrowane parametry pozwoliły na obliczenie współczynnika tłumienia drgań dla resorów stalowych i kompozytowych. Współczynniki tłumienia drgań resorów kompozytowych okazały się trzykrotnie większe od współczynników resorów stalowych. Resory kompozytowe ponadto były ok. pięć razy lżejsze od stalowych oraz dawały mniejsze obciążenia dynamiczne nadwozia pojazdu.
In this paper research results of ability vibration's suppression steel and composite leaf springs were presented. Polymeric composite leaf springs and steel were studied. Composite leaf springs were made from epoxy-glass composite reinforced by glass fiber. Composite springs became designed to be able to replace steel spring of van. Executed investigations based on dynamic loadings of leaf springs and registering of vibrations amplitude and reaction of props. Measured and registered parameters permitted to count coefficient of suppression of tremblings. These coefficients were counted for composite and steel leaf springs. Composite leaf springs in comparison to steel have about three times better suppress of tremblings. They are about five times lighter and give smaller dynamic burdens of vehicle's body.