Artykuł dotyczy problemów związanych z pomiarem skuteczności i efektywności działań promocyjnych przedsiębiorstwa, tj. reklamy, sprzedaży osobistej, promocji sprzedaży i public relations. Skuteczność rozumie się jako stopień osiągnięcia założonego celu, natomiast efektywność to relacja uzyskanych efektów do poniesionych nakładów. Wskazano znaczenie i potrzebę tego pomiaru jako ważnego etapu w procesie planowania marketingowego. Przedstawiono główne obszary tej problematyki, czyli pole recepcji, przedmiot i metody oraz uwarunkowania pomiaru. Postawiono tezę, iż mimo istniejących trudności natury metodologicznej należy systematycznie badać skuteczność i efektywność podejmowanych działań promocyjnych.
The article shows how difficult, and why, is to measure the effectiveness and efficiency of the firm's promotion activities, such as advertising, personal selling, sales promotion and public relations. Effectiveness is understood like the level of the goal realization, and efficiency - like the relation between the effects and costs. The measurement of promotion effectiveness and efficiency is the very important step in the marketing planning process. The following problems are especially presented in this paper: reception field, subject, methods and conditions of this measurement. It is necessary to measure systematically the effectiveness and efficiency of promotion activities, despite of the methodological problems of its.