Drogowe budowle inżynierskie mogą stanowić źródło zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego. Dlatego już na etapie projektowania, a następnie budowy powinno się wykonać ekspertyzę wpływu obiektów drogowych na środowisko. Ważnym zagadnieniem jest lokalizacja drogowych obiektów inżynierskich. Lokalizowanie na podłożu, w którym występują warstwy gruntów uznanych za bariery hydrauliczne, przyczynia się do ograniczenia możliwość migracji zanieczyszczeń w środowisku wodno-gruntowym. W artykule przedstawiono analizę środowiska i ocenę wzajemnych wpływów między nowo budowaną oraz modernizowaną drogą a otaczającym ją środowiskiem. Odpowiednio zaprojektowana, wybudowana oraz użytkowana droga może pozytywnie wpływać na otoczenie. Już na etapie projektowania powinna istnieć ścisła współpraca pomiędzy konstruktorem a inżynierem ochrony środowiska. W artykule przedstawiono urządzenia służące do ochrony środowiska w otoczeniu drogi. Na podstawie analizy obowiązujących przepisów prawnych oraz rozporządzeń przedstawiono wymogi ochrony środowiska podczas projektowania oraz podczas budowy obiektów drogowych. Ponadto zaproponowano algorytm do analizy środowiskowej wpływu projektowanej i budowanej drogi.
In this review paper the environmental aspect which surrounds the road engineering objects is presented. The main road engineering objects are: roads, bridges, tunnels and the resistance constructions. This paper presents also law requirements for design and building roads’ engineering objects. Every stage of environmental element has been followed. The influence between road and the surrounding is analyzed. The algorithm for the environmental analysis of roads designing and building is also presented.