Poruszone zostały tu tylko wybrane, ale też najistotniejsze aspekty, wskazujące na czym polega funkcja inicjacyjna Katechezy Dobrego Pasterza. Na podstawie analizy literatury opisującej zadania katechezy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wyodrębniono trzy: kształtowanie obrazu Boga, wychowanie do modlitwy oraz wprowadzenie w rzeczywistość sakramentalno-eklezjalną. Opisując w jaki sposób dziecko wtajemniczane jest w rzeczywistość wiary w koncepcji wychowania religijnego opracowanego przez Sofię Cavalletti, wskazaliśmy na praktyczne rozwiązania dla głoszonych przez wielu pedagogów religijnych postulatów. Między innymi dotyczącymi doboru treści orędzia i chrystocentrycznego charakteru katechezy. Kształtowania obrazu Boga opartego na odkrywaniu Jego obecności i działania w rzeczywistości dziecka, słuchania słowa Bożego i uaktualniania go. Wychowania do modlitwy rozumianej jako dialog, udzielanie odpowiedzi Bogu na usłyszany kerygmat i dążenie do nawiązania osobowej relacji. Na podkreślenie w tym programie zasługuje również jedność i ciągłość przekazywanych treści, stopniowanie trudności, skupienie się na jednym punkcie doktrynalnym co pozwala małemu dziecku na całościową i dogłębną recepcję. Dziecko jako słuchacz i odbiorca orędzia jest traktowane poważnie, co wyraża się w przygotowaniu katechety, materiałów opracowanych do każdego tematu, znajomości i uwzględnianiu potrzeb duchowych dzieci oraz ich możliwości. Opracowana przez S. Cavalletti „metoda znaków” uwalnia wychowanie religijne od definicyjnego nauczania i szkolnego kontrolowania, co bliższe jest naturze katechezy niż nauce religii. Wprowadzanie dzieci w rzeczywistość sakramentalno-eklezjalną przechodzi przez dwa etapy: kerygmatyczny i liturgiczny, co ukazuje również związek między Biblią i liturgią, które są źródłem katechezy, ale też istotą wychowania i życia chrześcijańskiego.
„La Catechesi del buon Pastore” [The Catechesis of the Good Shepherd] was created in Rome in the 1950s. This concept was based, in the pedagogical sense, on the method of Maria Montessori, an Italian doctor who lived and worked on her educational system in the years 1870-1952. However, it was Sofia Cavalletti and Gianna Gobbi who created the concept of religious education for children between 3 and 12, which is the subject of this work. Its main aim is to present the initiative function of the Catechesis of the Good Shepherd in three main aspects. The first one consists of shaping the image of God, the second is about educating children to prayer and the third is an introduction of children into the sacramental-ecclesiastic reality. The initiative function of the catechesis should be based on two principles: being faithful to God and being faithful to man. In the process of analyzing the aims, content and methods of S. Cavaletti’s concept of bringing God closer to children, we also show how they are implemented.