Serwis Infona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to wartości tekstowe, zapamiętywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Nasz serwis ma dostęp do tych wartości oraz wykorzystuje je do zapamiętania danych dotyczących użytkownika, takich jak np. ustawienia (typu widok ekranu, wybór języka interfejsu), zapamiętanie zalogowania. Korzystanie z serwisu Infona oznacza zgodę na zapis informacji i ich wykorzystanie dla celów korzytania z serwisu. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności oraz Regulaminie serwisu. Zamknięcie tego okienka potwierdza zapoznanie się z informacją o plikach cookies, akceptację polityki prywatności i regulaminu oraz sposobu wykorzystywania plików cookies w serwisie. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w swojej przeglądarce.
The interaction between tire and road generates the transferable forces, which are necessary for driving dynamics and safety. These forces are based on friction between rubber material and pavement surface and depend on the roughness of the pavement, the slip velocity, the contact pressure and the temperature. Based on the finite element method, the friction coefficient is calculated by numerical...
The numerical simulation of timber structures by means of FEM has been an object of recent research. Most of the material models developed so far are based on idealized assumptions by disregarding inhomogeneities. Here, models to capture structural inhomogeneities in terms of branches and knots and the resulting deviation in grain course in a three‐dimensional FE analysis are presented. Besides, naturally...
This contribution discusses the numerical analysis of timber structures by means of the Finite Elements Method. As a naturally grown and fibrous material, wood shows distinctive material directions, which are captured by a cylindrically anisotropic model. Due to the growth conditions of a tree, the fiber course in wooden structural parts can differ. Especially branches, leading to knots, affect the...