We investigated in 17 children (mean 7.1 years) the continuous administration of tramadol following augmentation cystoplasty or exstrophy reconstruction. Mean duration of the tramadol administration on the pediatric ward was 3.8 1.1 days (initial dosage 0.25 mg/kg/per hour, dose adjustment by the nursing staff). Mean tramadol consumption was 0.21 mg/kg/h on day 1 and was reduced to 0.08 mg/kg/per hour on day 4. Median pain score (assessed with ten-step scales) was 5 before treatment and between 2.5 (day 1) and 0.5 (day 5) during therapy. Lowest oxygen saturations (mean) ranged from 93.8 % to 95.2 %. Three patients (17.6 %) suffered from nausea/vomiting on 3 of 64 treatment days (4.7 %). Pruritus and extreme sedation did not occur. The continuous administration of tramadol is a simple and safe procedure following major urological surgery in children.
Wir haben bei 17 Kindern (Mittel: 7,1 Jahre) die kontinuierliche Applikation von Tramadol nach Blasenaugmentation oder funktioneller Blasenekstrophierekonstruktion untersucht. Die Dauer der Tramadolgabe auf der Kinderstation betrug 3,8 1,1 Tage (Anfangsdosierung: 0,25 mg/kg/h, Dosisanpassung durch das Pflegepersonal). Der mittlere Tramadolverbrauch belief sich am 1. Behandlungstag auf 0,21 mg/kg/h und verringerte sich bis zum 4. Tag auf 0,08 mg/kg/h. Die mittels 10stufiger Skalen bestimmten Schmerzwerte (Median) lagen vor der Therapie bei 5 und whrend der Behandlung zwischen 2,5 (Tag 1) und 0,5 (Tag 5). Die niedrigsten Sauerstoffsttigungen wurden im Mittel zwischen 93,8 und 95,2 % gemessen; 3 Patienten (17,6 %) litten an 3 von 64 Behandlungstagen (4,7 %) an belkeit und Erbrechen. Pruritus und eine extrem starke Sedierung traten nicht auf. Die kontinuierliche Gabe von Tramadol stellt ein einfaches und sicheres Verfahren nach groen kinderurologischen Eingriffen dar.