Bei bis zu 50% aller HIV-Infizierten wird das Nervensystem klinisch in den Krankheitsprozess einbezogen. Primre und sekundre Neuromanifestationen werden neuropathologisch sogar bei bis zu 90% aller Patienten gefunden. Es wird eine retrospektive Analyse der Liquor- und Serumparameter in verschiedenen Stadien von 238 HIV-Patienten beschrieben. Bei HIV-infizierten Patienten ohne opportunistische Infektionen zeigen sich eine Erhhung der Immunglobuline und vermehrte oligoklonale Banden. In spteren Stadien der Infektion ist zudem das 2-Mikroglobulin als Marker der HIV-assoziierten Enzephalopathie erhht. In einem Beobachtungszeitraum von einem Jahr ergab sich im Lngsschnitt ein Anstieg des Gesamtproteins bei nicht antiretroviral behandelten Patienten. Bei Patienten mit neu aufgetretenen zentralen opportunistischen Infektionen finden sich im Liquor whrend der HIV-Infektion primr Vernderungen wie bei nicht HIV-Infizierten mit zerebralen Infektionen. Zur Diagnostik und Verlaufskontrolle von opportunistischen Infektionen ist die Liquoranalyse unerlsslich.
In up to 50% of all human immunodeficiency virus (HIV) patients, the nervous system is clinically involved. Primary or secondary manifestations of the nervous system have been found in even 90% by neuropathological investigations. We present a retrospective analysis of cerebrospinal fluid (CSF) and serum data of 238 HIV patients. Data of cross-sectional analysis in 208 patients and longitudinal analysis in 30 patients are given. In addition, the viral load in CSF and serum was determined in 29 patients. The HIV patients without opportunistic infections showed increased levels of immunoglobulins and more oligoclonal bands. In later stages of the infection, beta-2 microgobulin as a marker of HIV-associated encephalopathy was increased. In the longitudinal study with an observation period of 1year, an increase could be observed in total CSF proteins of patients who did not receive antiretroviral treatment. In patients with new opportunistic infections of the central nervous system, similar changes in CSF parameters were noted as in comparison to patients not infected by HIV but with the same opportunistic infections. Analysis of CSF is mandatory for the diagnosis and control of opportunistic infections.