Ziel: In dieser Studie sollte untersucht werden, ob sICAM-1- und sE-Selectin-Spiegel frhzeitig eine drohende Sepsis und die Schwere des Verlaufs einer Sepsis vorhersagen knnen. Methodik: 24 Patienten mit hohem Sepsisrisiko wurden in die Studie eingeschlossen und retrospektiv in 3 Gruppen eingeteilt: Gruppe 1: Infektion n=8; Gruppe 2: schwere Sepsis mit MOF (Survivor) n=8; Gruppe 3: schwere Sepsis mit MOF (Nonsurvivor) n=8. Vom Aufnahmetag bis 7 Tage nach einem mglichen Sepsisbeginn (SB) wurde morgens um 7.00 Uhr Blut abgenommen. sICAM-1 und sE-Selectin wurden vom 3. Tag vor SB bis zum 7. Tag nach SB mittels EIA bestimmt. Ergebnisse: Die sICAM-1- und die sE-Selectinspiegel der Gruppe 1 befanden sich whrend des Beobachtungszeitraums im Referenzbereich. Die sICAM-1-Spiegel der Gruppe 2 lagen etwas oberhalb des Referenzbereichs und wiesen innerhalb der Gruppe und gegenber der Gruppe 1 keine signifikanten Unterschiede auf. Die sICAM-1-Spiegel der Gruppe 3 zeigten einen leichten Anstieg. Innerhalb der Gruppe gab es keine Unterschiede. Zwischen Gruppe 1 und Gruppe 3 waren signifikante Unterschiede (p0,05) zwei Tage vor SB und ab dem 3. Tag danach nachweisbar. Die sE-Selectinspiegel der Gruppe 2 waren 3 Tage vor SB leicht erhht und zeigten ein Maximum am 1. Tag nach SB an. Anschlieend fielen die sE-Selectinspiegel wieder auf Ausgangswerte ab. Signifikante Unterschiede zur Gruppe 1 wurden ab SB beobachtet. 3 Tage vor SB lagen die sE-Selectinspiegel der Gruppe 3 im pathologischen Bereich und stiegen kontinuierlich weiter an. Signifikante Unterschiede zwischen Gruppe 1 und 3 waren 3 Tage vor SB nachweisbar. Zwischen Gruppe 2 und 3 waren diese Unterschiede am 6. und 7. Tag nach SB erkennbar. Schlufolgerung: sICAM-1 ist ein relativ unspezifischer Indikator fr das septische Geschehen. sE-Selectin dagegen scheint ein guter und relativ frhzeitiger Indikator fr den Beginn einer schweren Sepsis mit MOF zu sein. Des weiteren kann mit einer sE-Selectinspiegel-Bestimmung unterschieden werden zwischen einer Infektion und einer Sepsis mit MOF. Verlaufsbestimmungen von sE-Selectin scheinen auch eine Prognose fr den Verlauf und Ausgang einer Sepsis zu erlauben.
Aim: The aim of this study was to investigate whether the plasma levels of the circulating adhesion molecules sICAM-1 and sE-selectin could serve as early predictors of developing sepsis and its severity. Methods: Twenty-four patients admitted to an intensive care unit with a high risk of developing septic complications were enrolled in this study. Patients were divided into three groups: group I, with infection without systemic sepsis, n=8; group II, surviving patients with severe sepsis and multi-organ failure (MOF), n=8; and group III, nonsurviving patients with severe sepsis and MOF, n=8. Classification of patients was performed according to the clinical criteria defined by the Sepsis Consensus Conference in 1992. Blood samples were taken at 7 a.m. starting from the day of admission until the 7th day after diagnosis of sepsis. Plasma levels of sICAM-1 and sE-selectin were determined in all samples taken between the 3rd pre-septic day and the 7th day after the diagnosis of sepsis was made. Results: In group I, both sICAM-1 (354.21128.60 ng/ml, 86 samples) and sE-selectin (30.417.20 ng/ml, 86 samples) levels remained within the reference range over the whole period of observation. The sICAM-1 levels of group II (between 550.82275.67 ng/ml and 445.08243.63 ng/ml) tended to show values above the reference range without being significant. Mean sICAM-1 levels in group II did not differ from those of group I. From the 2nd pre-septic day onwards the sICAM-1 levels of group III increased, but not significantly. Significant differences in sICAM-1 levels between group I and group III were observed, with peaks at the samples of the 2nd pre-septic day and after the 3rd day of sepsis, respectively (P0.05). The sE-selectin levels in group II were elevated from the 3rd pre-septic day onwards, with a peak value on the 2nd day of sepsis (P0.05). Afterwards, levels decreased to initial values despite ongoing sepsis. Mean values of sE-selectin levels of group I and II were significantly different with the onset of sepsis (P0.05). Plasma levels of sE-selectin in group III were significantly elevated (66.309.00 ng/ml on the 3rd pre-septic day), reaching their maximal values of 106.6721.66 ng/ml at the end of the observation period. Significant differences between sE-selectin levels of groups I and III existed from the 3rd pre-septic day onwards, and between group II and III on the 7th and 8th day of sepsis. Conclusion: Our results show that sICAM-1 is a relatively non-specific indicator for sepsis. In contrast, sE-selectin seems to be a good and early predictor of the beginning of severe sepsis with MOF. Furthermore, sE-selectin levels seem to have a prognostic value for the severity, possible course, and outcome of developing sepsis.