INTRODUCTION: The contemporary health care system is increasingly becoming more responsive to the needs of patients and their families. Patients and family members have priority in decision-making. The family witnessed resuscitation refers to offering the option to a family member to remain present at their loved ones during the resuscitation. Objectives: To assess the effectiveness of educational sessions on the knowledge, attitudes, and experiences of nurses about family-resuscitation witnessed. MATERIAL AND METHODS: A quasi-experimental study was conducted in Lady Reading Hospital Peshawar, Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. The study was carried out over six months. In total, 31 participants were recruited in the study using a convenient sampling technique. Data were collected using a standard questionnaire. Sessions were conducted to educate nurses on resuscitation witnessed by the family. RESULTS: The mean age of the participants was 29.77 years. More than half (51.6%) of the participants were male. There was a significant difference between pre- and post-intervention knowledge (P=0.000), attitude (P=0.000), and experience (P = 0.000). There was also a positive association of knowledge with educational level (P=0.02), experience (P=0.001), and job position (P=0.001). Similarly, the attitude of the participants was also associated with experience (P=0.000) and education status (P=0.002). Additionally, the experience of the participants was also associated with education status (P=0.01) and Job Position (P=0.000). CONCLUSIONS: Educational interventions have a significant effect on the knowledge, attitude and experiences of nurses toward family witness resuscitation.
WSTĘP: Współczesny system opieki zdrowotnej w coraz większym stopniu reaguje na potrzeby pacjentów i ich rodzin. Pierwszeństwo w podejmowaniu decyzji mają pacjenci i członkowie ich rodzin. Rodzina będąca świadkiem resuscytacji oznacza umożliwienie członkowi rodziny pozostania przy bliskich podczas resuscytacji. Cele: Ocena efektywności zajęć edukacyjnych na temat wiedzy, postaw i doświadczeń pielęgniarek na temat resuscytacji rodzinnej. MATERIAŁ I METODY: Badanie quasi-eksperymentalne przeprowadzono w szpitalu Lady Reading w Peszawarze, Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. Badanie prowadzono przez sześć miesięcy. W sumie do badania zrekrutowano 31 uczestników, stosując wygodną technikę doboru próby. Dane zebrano za pomocą standardowego kwestionariusza. Przeprowadzono sesje mające na celu edukację pielęgniarek na temat resuscytacji w obecności rodziny. WYNIKI: Średni wiek uczestników wynosił 29,77 lat. Ponad połowę (51,6%) uczestników stanowili mężczyźni. Istniała istotna różnica pomiędzy wiedzą przed i po interwencji (P=0,000), postawą (P=0,000) i doświadczeniem (P=0,000). Wykazano także pozytywny związek wiedzy z poziomem wykształcenia (P=0,02), doświadczeniem (P=0,001) i stanowiskiem pracy (P=0,001). Podobnie postawa uczestników była również powiązana z doświadczeniem (P=0,000) i statusem wykształcenia (P=0,002). Dodatkowo doświadczenie uczestników było również powiązane ze statusem wykształcenia (P=0,01) i stanowiskiem pracy (P=0,000). WNIOSKI: Interwencje edukacyjne mają istotny wpływ na wiedzę, postawę i doświadczenia pielęgniarek w zakresie resuscytacji świadków rodzinnych.