Wprowadzenie Powszechnie uważa się, że jakość postawy ciała młodzieży jest zła. Za ten stan obwinia się, przynajmniej częściowo, siedzący tryb życia i niską samoświadomość dotyczącą ułożenia ciała i czucia ruchu. Celem pracy była ocena nawyków postawy ciała i ustawienia tułowia u młodzieży licealnej na tle studentów o wysokiej aktywności fizycznej i wysokiej świadomości znaczenia jakości postawy ciała dla zdrowia. Materiał i metody W badaniu wzięło udział 59 licealistów i 82 studentów, kobiet i mężczyzn. Zbadano ustawienie tułowia w trzech płaszczyznach w pozycji stojącej nawykowej za pomocą ultradźwiękowego urządzenia Zebris Pointer. Świadomość nawykowo przyjmowanej pozycji ciała podczas wykonywania różnych aktywności dnia codziennego oceniono za pomocą zwalidowanego kwestionariusza. Wyniki opracowano w programie Statistica v13. Wyniki Licealiści charakteryzowali się większą głębokością kifozy piersiowej niż studenci. Licealistki miały tendencję do spłycenia lordozy lędźwiowej, a licealiści do jej pogłębienia. U licealistów stwierdzono więcej nieprawidłowości dotyczących zrównoważenia tułowia w płaszczyźnie czołowej oraz większą rotacje miednicy względem barków. Najważniejszą obserwacja dotycząca świadomości postawy ciała była związana z pozycją siedzącą. Kobiety z obu grup częściej niż mężczyźni przyznawały się do siedzenia z pochylonym i zrotowanym tułowiem oraz skrzyżowanymi nogami. Wnioski Wydaje się, że wyższa aktywność fizyczna i/lub większa wiedza studentów przekłada się na bardziej prawidłowe ustawienia tułowia w porównaniu do nieaktywnych licealistów. Nawyki postawy ciała są jednak podobne w obu grupach. Płeć istotnie różnicuje zarówno postawę ciała, jak i nawyki z nią związane.