Homilia jest jedną z podstawowych form katechetycznych. W perspektywie znaczących niedociągnięć w przekazie kerygmatu, czy to na szkolnych lekcjach religii, czy też całkowitego zaniku katechezy parafialnej, homilia jawi się jako jedyne źródło dojścia z wyjaśnieniem orędzia chrześcijańskiego wobec ludzi dorosłych. Jest to trudne zadanie, które staje przed kaznodziejami, a którzy często zaniedbują posługę Słowa, zazwyczaj nie przygotowując się do niej, nie tłumacząc zagadnienia w perspektywie Biblii czy obchodzonych Misteriów zbawczych, głosząc własne poglądy społeczne i polityczne. Artykuł przedstawia tę problematykę, sugerując pewne drogi mające na celu właściwe uświadomienie wielkich możliwości i efektów kerygmatycznych, jakie niesie za sobą homilia. Jest to również cenne pod tym względem, że artykuł jest pisany z perspektywy słuchacza, z uwzględnieniem innych uwag odbiorców, co niewątpliwie obok wytycznych teoretyków homilii, stanowić powinno cenne źródło na drodze do zmiany nastawienia głoszenia Słowa Bożego.
Homily is one of the basic forms of catechesis. In the perspective of significant shortcomings in passing on the kerygma, both at RE classes or their absence in the parish, homily appears to be the only source of reaching out to adults. It is an important task, that homilists are faced with, and quite often neglect it, by not preparing properly for it, by not explaining the message in Biblical or Mystagogical context, proclaiming instead their own social or political views. This article presents the above mentioned suggesting certain ways that are supposed to uncover possibilities of a homily. It is also worth to mention that the article is written from a position of a listener of the Word of God, what along with the guidelines of expert homilists should be a valuable source of the change of approach to this form of catechesis.