Artykuł podejmuje próbę analizy miejsca i funkcji kobiety w społeczności muzułmańskiej. Islam wyraźnie definiuje obowiązki ludzi względem Boga i między sobą. Kobieta została stworzona przez Boga, a jej szczególnym zadaniem jest urodzenie i wychowanie dzieci. Religia narzuca określone zachowanie kobiecie, wyrażone w ubiorze oraz stosowanymzachowaniu, którego najwymowniejszym przejawem jest chrakterystyczny dla kultury muzułmańskiej damski strój. Dominująca od wieków struktura społeczeństwa patriarchalnego w islamie, stałą się przyczyną zmian w świadomości kobiet. W XX wieku zaczęły powstawać ruchy kobiece, będące początkiem nurtu feminizmu muzułmańskiego. Feminizmw islamie posiada dwa główne nurty. Feminizm muzułmański dba o równydostęp kobiet do edukacji, ochrony zdrowia, praw obywatelskich. Feminizm islamski dąży do postrzegania kobiety zgodnie z nauką Koranu.
The article analyzes woman’s functions in the Muslim community. The religion clearly defines obligations of people towards God and towards one another. The woman has been formed by God to bear and feed children, while the man’s duty is their care. Religious functions in the family then stem from gender’s natural predisposition. Religion imposes specific behavior upon a woman such as prioritizing (family, bringing up children, profession) or moderation in attire, as expressed in the hijab principle. The predominant for ages structure of the patriarchal society in Islam, solid oneself the cause of changes in the women consciousness. Feminine movements began to come into being in XXth century, being the beginning of the current of Muslim feminism. Feminism in Islamhas two main streams. Muslim feminism cares about equal access of women to education, health care, civil rights. Islamic feminism tends to perceive women accordance with the teachings of the Koran.