In this paper, I argue for phenomenology, Husserlian phenomenology to be precise, as providing a solid paradigm on how to determine and assess hallucination. To be more explicit, in the context of my deliberations, I analyze Susanna Schellenberg’s arguments for “phenomenal” evidence and “factive” evidence, as regards her evidential theory of perception. To pinpoint the inadequacies raised in her account of (the hallucinating) Hallie and (the veridically perceiving) Percy sharing any kind of evidence, I propose Edmund Husserl’s epistemic fulfillment as a detailed epistemological analysis of perception, which takes into consideration the latter’s phenomenological complexity.
W artykule argumentuję, że fenomenologia, a ściśle fenomenologia Husserla, dostarcza solidnych podstaw określania i oceny halucynacji. Analizuję argumenty Susanny Schellenberg na rzecz świadectw fenomenalnych i świadectw faktualnych, jakie znajdujemy w jej ewidencjalnej teorii percepcji. Aby precyzyjnie wskazać nieścisłości, jakie powstają na gruncie jej podejścia w przypadku, gdy halucynacje i postrzeżenia werydyczne dysponują tymi samymi świadectwami, odwołuję się do Husserla koncepcji wypełnienia epistemicznego, jako szczegółowej epistemologicznej analizy percepcji, która bierze pod uwagę fenomenologiczną złożoność postrzeżenia.