Uniwersytet jako biurokratycznie i rynkowo zarządzane przedsiębiorstwo był obiektem krytyki od lat 80. minionego wieku - w Stanach Zjednoczonych Allan Bloom nazwał go wtedy multiwersytetem, a trochę później Bill Readings pisał już o „uniwersytecie w ruinie” (in ruins), który ukrywa się za szyldem „doskonałości”. Polski uniwersytet przejął ekonomiczne kryteria ewaluacji nauki - wymierne w liczbach grantów i punktów. Merkantylizacja wiedzy stwarza szereg problemów także natury etycznej - prowadzi do zaniżenia lub porzucenia wszelkich standardów akademickich, do degradacji autorytetu w nauce, krytyki naukowej, faktycznej jakości badań i nauczania. Czy na współczesnym uniwersytecie jest w ogóle miejsce na zachowania podlegające ocenie moralnej? Jakie są umiejętności wymagane do - i warunki możliwości - stosowania norm moralnych w życiu akademickim?
The university, as a bureaucratically and market-managed enterprise, has been the object of criticism since the 1980s. In the United States, Allan Bloom called it a multiversity, and some time later Bill Readings wrote about “The university in ruins,” hiding behind a façade of “excellence.” The Polish university has taken over the economic criteria measured by the number of grants and points. The commodification of knowledge also raises a number of ethical questions - it leads to a lowering of or abandoning of all academic standards, the degradation of authority in science, scientific criticism, and the actual quality of research and teaching. Is there room in the modern university for behaviors subject to moral evaluation? What are the skills required for - and the conditions for - the possibility of application of moral norms in academic life?