Po odkryciu w zbiorach głównego kościoła parafialnego w Juli drugiego znanego przedstawienia łodzi w scenie Ucieczki do Egiptu w malarstwie andyjskim dokonano analizy pozostałych obrazów o tej tematyce znajdujących się we wspomnianej świątyni. Zostały one porównane i powiązane z rycinami oraz ze znajdującymi się na nich inskrypcjami łacińskimi. Obrazy z Juli posłużyły do wytyczenia chronologii i głównych cech stylu szkoły z Collao. Malarstwo i rzeźba z miejscowości Juli miały istotne znaczenie dla sztuki kolonialnej Ameryki Południowej (zwłaszcza dla julijskiego kręgu sztuki jezuickiej), jednakże nie zostały metodycznie opracowane jako odrębna całość. Prezentowana praca stanowi część rozleglejszego, aktualnie realizowanego projektu. Jego celem jest stworzenie podstaw badań związanych ze stylem z Collao poprzez analizę poszczególnych zabytków i poszukiwanie analogii. Wyszczególnienie i systematyzacja głównych charakterystycznych elementów składających się na styl z Collao mają umożliwić z jednej strony precyzyjne określenie kierunków wpływów ze szkół europejskich, a z drugiej ustalenie prawdziwego wkładu rodowitych mieszkańców Ameryki w rozwój sztuki świata.
By discovering in the storage of the Prelature of the Juli’s Matriz Church, a second case of the presence of the boat on the Flight into Egypt in the Andean painting, it has been made a tour though several paintings of this theme broadly – present in that church –. They were analyzed with the methodology of “correspondences” of engravings as graphic sources and have been linked with Latin inscriptions. These Juli’s paintings have served to outline timelines and issues of style about collavina school. Collao’s Painting and sculpture were relevant in colonial South American art (especially the Jesuit Juli’s artistic center), but were not methodically made visible as an autonomous whole. This work is part of a broader objective that is in process: to give solid basis to the problem of Collavino style from case studies, relying on the ‘correspondences’ methodology to achieve greater scientific rigor. The enumeration and systematization of the constituent elements of this school seeks, first, the precise determination of the influences of European schools that served as support for the creation and, secondly, to establish what was the real contribution of American natives to international art history.