Artykuł porusza zagadnienie ustrojowoprawnej pozycji (charakteru) polskiego samorządu zawodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Konstytucji. Sprawia ono problemy, które – mimo że są dostrzegane już od dłuższego czasu – nie zostały jak dotąd rozwiązane. Dotychczasowe opracowania na ten temat nie dały jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: czy samorządy zawodowe, które sprawują pieczę nad należytym wykonywaniem zawodu zaufania publicznego, są w znaczeniu podmiotowym jednym z dwóch – obok samorządu terytorialnego – rodzajów (typów) administracji samorządowej, będącej częścią administracji publicznej? A także czy realizacja przez nie konstytucyjnych zadań jest sprawowaniem władzy publicznej? Odpowiadając na powyższe pytania, za punkt odniesienia przyjęto art. 184 Konstytucji, który przez generalne zadekretowanie kognicji sądów administracyjnych wyznacza również granice terminu „administracja publiczna”. Ponadto odwołano się do art. 17, który konstytuuje samorząd zawodowy i samorząd gospodarczy. Dzięki temu było możliwe wskazanie różnic pomiędzy oboma samorządami, które to różnice nie pozostają bez wpływu na końcową tezę badawczą.
The article addresses the issue of the legal and political position of Polish professional self-government, referred to in Article 17(1) of the Constitution. It causes problems which, although they have been noticed for a long time, have yet to be solved. Previous studies on this subject failed to provide a clear answer to the following question: are professional self-governments, which exercise custody of the profession of public trust, one of the two types of self-government administration (in addition to local government) which are part of public administration? Furthermore, does their implementation of constitutional tasks constitute the exercise of public authority? In answering the above questions, the point of reference is Article 184 of the Constitution, which by the general decree of cognizance of administrative courts also sets limits on the concept of ‘public administration’. In addition, reference is also made to Article 17, which provides for professional self-government and economic self-government. By these means it was possible to indicate the differences between the two self-governments; however, these differences do not affect the final thesis.