Celem niniejszego artykułu jest analiza motywu małżeństwa sakramentalnego w twórczości literackiej szwajcarskiego duchownego rzymskokatolickiego, Heinricha Federera (1866-1928). Nie do uniknięcia są przy tym pytania o ideę promowania wartości chrześcijańskich poprzez dzieło literackie. Uwzględniony zostanie wpływ na twórczość Federera czasopisma kulturowego „Hochland” oraz odniesienia do propagowanej przezeń idei odrodzenia literatury czerpiącej swoje inspiracje z tradycji katolickiej. Utwory Federera czytane poza macierzystym kontekstem (i niezależnie od pierwotnej recepcji) mogłyby zostać potraktowane jako małowartościowa proza obyczajowa, stąd nie bez znaczenia są odwoływania w niniejszym artykule do ówczesnego kontekstu kulturowo-religijnego.
This article presents an analysis of the motive of marriage in the literary works by the Swiss Roman-Catholic priest Heinrich Federer (1866-1928). Inescapably, this raises questions concerning the very idea of being a writer, his public role, and the concept of promoting Christian values by literary work. The work of Federer reveals the significantly influence on its author by the cultural journal of “Hochland”, which propagated the idea of a revival of literature getting its inspiration from Catholic tradition. If read unrelatedly to the original context and reception, the works by Federer might be perceived as inferior Christian devotional literature. Therefore, this article carefully considers the contemporary cultural and religious context.