Serwis Infona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to wartości tekstowe, zapamiętywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Nasz serwis ma dostęp do tych wartości oraz wykorzystuje je do zapamiętania danych dotyczących użytkownika, takich jak np. ustawienia (typu widok ekranu, wybór języka interfejsu), zapamiętanie zalogowania. Korzystanie z serwisu Infona oznacza zgodę na zapis informacji i ich wykorzystanie dla celów korzytania z serwisu. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności oraz Regulaminie serwisu. Zamknięcie tego okienka potwierdza zapoznanie się z informacją o plikach cookies, akceptację polityki prywatności i regulaminu oraz sposobu wykorzystywania plików cookies w serwisie. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w swojej przeglądarce.
In this paper the cogging torque of an existing permanent magnet DC motor must be increased. Thus motors are frequently used in motor vehicles. In order to hold a position the motor must be under current, because in most cases the cogging torque is too small to keep the motor in position. The possibilities to decrease cogging torques are well known. Consequently in this case these facts become valid too, but the start and end of the design process is noticeable different. Therefore all steps to increase the cogging torque is checked by basic theory. But this doesn't say that the problem is described by analytic methods. In contrast the finite element program ANSYSreg is a basic tool of this paper. The cogging torque is calculated by means of co-energy and not by the Maxwell stress tensor. The reasons are explained in this paper too