Aktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza
wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny
z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy jest stałym elementem Korczakowskiego
namysłu nad naturą dziecka. Wychowawca musi codziennie obserwować
dzieci, za które jest odpowiedzialny. W ten sposób uczy się kształtować swój
szacunek dla aktualnych potrzeb dziecka. Kiedy wychowawca daje dziecku prawo do
tego, by było tym, kim jest teraz, ogranicza zarazem swoje prawo do decydowania
o tym, kim ma się ono stać w przyszłości. Wychowawca jest zobowiązany brać na
siebie odpowiedzialność nie za przyszłość dziecka, lecz za jego teraźniejszość.
The topicality of Janusz Korczak’s thought lies in its openness towards ignorance. It is
not due to our knowledge about a child, but to philosophical ignorance that we can
open up to a dialog with it. Referring to philosophical ignorance is the core element of
Korczak’s reflection on the nature of a child. An educator responsible for children
must observe them every day. In this way he/she learns to shape his/her respect towards
their current needs. When an educator gives a child the right to be who it is,
he/she simultaneously limits his/her right to decide who this child is to be in the
future. Therefore, the educator is obliged to take responsibility not for a child’s
future, but for its present.