Od początku jej istnienia, tj. od końca XVIII wieku, twórcy literatury gotyckiej nieustannie
eksploatowali wątek „piękności w opresji” , ze szczególnym zacięciem roztrząsając perwersyjne
lęki i udręki nadobnych bohaterek. Podobnym upodobaniem wykazują się twórcy horrorów,
niezmiennie obsadzając przedstawicielki płci pięknej w rolach ofiar i prześladowanych, porwanych
i przetrzymywanych, tłamszonych i więzionych, stawiając je jednocześnie w roli
„obiektu mrocznego pożądania” najczęściej męskiej widowni. Wydaje się, że stopniowo taki
stan rzeczy zaczyna się zmieniać, a przynajmniej coraz częściej można zaobserwować od niego
chlubne wyjątki.
Na przykładzie amerykańskich produkcji, w eseju ukazano ewolucję postaci kobiecych
w horrorach filmowych, które z eteryczno-pasywnych ofiar przejmują rolę mścidelek, a z czasem
oprawcy, bynajmniej nie z błyszczykiem na ustach.