Rocznik „Acta Universtitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” (KPC), wydawany przez Uniwersytet Łódzki w serii „Acta Universitatis Lodziensis”, ukazuje się od roku 1987 i jest najstarszym w Polsce czasopismem przedstawiającym problemy nauczania języka polskiego jako obcego (JPJO). W latach 1987-2009 pismo było związane ze Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, ośrodkiem uniwersyteckim kształcącym – nieprzerwanie od 1952 roku – cudzoziemców z całego świata Od 2010 roku Redakcja KPC mieści się w Katedrze Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej na Wydziale Filologicznym UŁ. Każdy tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców” jest recenzowany. Tom z roku 1987, inicjujący serię, nazywamy tomem zerowym, ponieważ jako tom próbny nie został on opatrzony numerem. W „Kształceniu Polonistycznym Cudzoziemców” publikowali badacze problemów nauczania kultury polskiej i JPJO z kraju i zagranicy. Wielu z nich to naukowcy rozpoznawani dziś w całym środowisku glottodydaktyki polonistycznej. W kilku rocznikach KPC zostały opublikowane materiały z ważnych konferencji glottodydaktycznych, w innych monografie naukowe, których autorzy podjęli tematy związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego, a w kolejnych – zbiory artykułów. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” znajdowało się od 2010 r. w części B wykazu czasopism punktowanych MNiSW; za artykuły opublikowane w latach 2010 i 2011 r. przyznawano 6 pkt., w latach 2012-14; 5 pkt., za prace publikowane w latach 2015 i 2016 przyznaje się po 8 pkt. Czasopismo upowszechnia badania humanistyczne z zakresu glottodydaktyki polonistycznej – zamieszcza prace dotyczące różnorodnych zagadnień nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, także w porównaniu z nauczaniem innym języków. Prace, które są publikowane w „Kształceniu Polonistycznym Cudzoziemców”, przedstawiają problemy nauczania języka polskiego jako obcego z perspektywy lingwistyki, pedagogiki, nauk o komunikacji, kulturoznawstwa, psychologii, psycholingwistyki, socjologii i in. Odbiorcami prac są specjaliści nauczający języka polskiego jako obcego/drugiego w kraju i za granicą oraz badacze zainteresowani problematyką glottodydaktyczną. prof. UŁ dr hab. Grażyna Zarzycka (Wydział Filologiczny UŁ, Poland) prof. UŁ dr hab. Beata Grochala (Uniwersytet Łódzki, Polska) dr Iwona Dembowska-Wosik (Uniwersytet Łódzki, Polska) dr Michalina Biernacka (Uniwersytet Łódzki, Polska) dr Grzegorz Rudziński (Uniwersytet Łódzki, Polska dr hab. Edyta Pałuszyńska (Uniwersytet Łódzki, Polska prof. Katarzyna Dziwirek ((University of Washington, Seattle, USA prof. Ałła Krawczuk (Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, Ukraina doc. dr Andriej Babanow (Uniwersytet Państwowy w Sankt-Petersburgu, Russia dr Hanna Burkhardt (Uniwersytet Humboldtów w Berlinie, Germany) prof. dr Estera Czoj (Hankuk University of Foreign Studies, Korea Południowa) prof. dr hab. Anna Dąbrowska (Uniwersytet Wrocławski, Poland) dr hab. Piotr Garncarek (Uniwersytet Warszawski, Poland) dr Iwona Janowska (Uniwersytet Jagielloński, Poland) dr Piotr Kajak (Uniwersytet Warszawski, Poland) dr hab. László Kálmán Nagy (Uniwersytet Debreczyński, Hungary) prof. dr hab. Władysław T. Miodunka (Uniwersytet Jagielloński, Poland) prof. dr hab.Marta Pančíková (Uniwersytet Ostrawski, Czech Republic) dr Anna Seretny (Uniwersytet Jagielloński, Poland) dr hab. Wiesław Tomasz Stefańczyk (Uniwersytet Jagielloński, Poland) dr Natalia Tsai (Hsin Wu University of Science and Technology, Tajwan) dr hab., prof. UL Maria Wtorkowska (Uniwersytet w Lublanie, Słowenia) dr Li Yinan (Beijing Foreign Studies University, Chiny) Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej Wydział Filologiczny UŁ 90-236 Łódź ul. Pomorska 171/173 pok. 3.91 tel. +48 42 665 52 48 e-mail: e-mail do bezpośredniego kontaktu z Redakcją KPC: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 0860-6587
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców
Description
Identifiers
ISSN | 0860-6587 |
Additional information
Data set: PSJD
Articles
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,
Agnieszka Rabiej,
Katedra Języka Polskiego Jako Obcego Uniwersytet Jagielloński,
a.rabiej@uj.edu.pl
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców > Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 24
Autorka artykułu omawia zagadnienia związane ze specjalistyczną odmianą języka edukacyjnego i nabywaniem przez dzieci kompetencji w zakresie przetwarzania treści za pomocą języka (tzw. kompetencje akademickie CALP) w odróżnieniu od kształtowania podstawowych kompetencji komunikacyjnych, wykorzystywanych przez uczniów w codziennych kontaktach społecznych (BICS). Podkreśla wagę wczesnej nauki czytania...
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,
Katarzyna Bednarska,
Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki,
katarzyna.bednarska@uni.lodz.pl
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców > Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 24
Celem referatu jest przedstawienie sposobów nauczania słoweńskiego języka specjalistycznego na nowo otwartym na Uniwersytecie Łódzkim kierunku lingwistyka dla biznesu. Studiując go, studenci poznają słownictwo specjalistyczne z trzech dziedzin: logistyki, finansów i informatyki. Ponieważ ani na rynku słoweńskim, ani na polskim nie istnieją gotowe pomoce naukowe, na podstawie których można by było...
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,
Grzegorz Rudziński,
Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki,
grzegorzrudzinski@wp.pl
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców > Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 24
Rola polszczyzny jako środowiska w nauczaniu cudzoziemców matematyki jest zróżnicowana i zależy od etnosu oraz uprzedniego wykształcenia słuchacza. Na każdym poziomie organizacji języka istnieją w polszczyźnie źródła trudności podnoszące poziom wysiłku uczących się matematyki cudzoziemców. Nauczyciel matematyki pracujący z cudzoziemcami będzie działał skuteczniej, gdy weźmie pod uwagę te źródła trudności.