Przygotowanie cudzoziemców do studiów wyższych w Polsce obejmuje
nauczanie języka polskiego i przedmiotów kierunkowych, niezbędnych podczas
przyszłego kształcenia w uczelniach, np. matematyki, fizyki, chemii,
biologii1. Proces nauczania, mimo że powinien doprowadzić do osiągnięcia
przez cudzoziemców poziomu wiadomości oraz umiejętności językowych
i merytorycznych zbliżonego do tego, który posiadają absolwenci polskich
szkół średnich2, różni się istotnie od procesu nauczania odpowiednich przedmiotów
realizowanego w szkołach średnich dla Polaków. Nauczyciel
realizujący kurs przygotowawczy przedmiotu kierunkowego, np. fizyki, z cudzoziemcami
napotyka często na wiele kłopotów i ograniczeń bardzo trudnych
do pokonania, z których nie zdają sobie sprawy nauczyciele prowadzący
zajęcia z fizyki wśród Polaków. Przedstawienie tych trudności i ograniczeń ma
istotne znaczenie, zarówno dla doskonalenia procesu przygotowawczego, jak
również dla wyjaśnienia nieporozumień dotyczących części niepowodzeń
podczas studiów.