Artykuł prezentuje podejście świata nauki do roli, jaką odgrywa GIS w jej ramach.
Przedstawia dyskusję, jaka miała miejsce w 1993 r. w ramach debaty GIS-L, jej
najważniejsze wnioski zaprezentowane w pracy D.J. Wrighta, M.F. Goodchilda i J.D.
Proctora (1997), a także przyszłość Systemów Informacji Geograficznej widzianą
oczami M. Goodchilda (2010). Na tle tych rozważań autorzy przedstawili własne doś-
wiadczenia związane z GIS w polskiej nauce oraz podejście do GIS jako nauki.
The paper demonstrates how the role of GIS is understood in science. It presents the
discussion, known as the GIS-L debate, which took place in 1993. The most important
results of this discussion were presented in Wright, Goodchild and Proctor (1997).
Present understanding of the future of GIS has been given by Goodchild (2010). Against
the background of the results of these discussions the authors present their own
experience in using GIS and show how GIS science is understood in Poland.