In view of the rising cost pressure and an increasing number of drug shortages, switches between generic drug preparations have become a daily routine in hospitals. To ensure consistently high treatment quality and best possible patient safety, the equivalence of the new and the previous drug preparation must be ensured before any change in the purchase of pharmaceutical products takes place. So far, no easily usable, transparent and standardized instrument for this kind of comparison between generic drug products has been available.A group of pharmaceutical experts has developed the drug HTA (health technology assessment) model “HERA” (HTA Evaluation of geneRic phArmaceutical products) through a multi-step process. The instrument is designed to perform both a qualitative and economic comparison of equivalent drug preparations (“aut idem” substitution) before switching products. The economic evaluation does not only consider unit prices and consumption quantity, but also the processing costs associated with a product change process. The qualitative comparison is based on the evaluation of 34 quality criteria belonging to six evaluation fields (e.g., approval status, practical handling, packaging design). The objective evaluation of the quality criteria is complemented by an assessment of special features of the individual hospital for complex drug switches, including the feedback of the physicians utilizing the drug preparation. Thus potentially problematic switches of pharmaceutical products can be avoided at the best possible rate, contributing to the improvement of patient safety.The novel drug HTA model HERA is a tool used in clinical practice that can add to an increase in quality, therapeutic safety and transparency of drug use while simultaneously contributing to the economic optimization of drug procurement in hospitals. Combining these two is essential for hospitals facing the tension between rising cost pressure and at the same time increasing demands on quality and transparency, triggered by, amongst others, current legislation (Hospital Structures Act, anti-corruption legislation).
Vor dem Hintergrund steigenden Kostendrucks sowie zunehmender Lieferengpässe sind Arzneimittelumstellungen zwischen wirkstoffgleichen Präparaten in Kliniken tägliche Praxis. Um die gleichbleibende Therapiequalität und die Patientensicherheit zu garantieren, muss vor jeder Umstellung die Gleichwertigkeit des neuen Präparats mit dem bisherigen sichergestellt werden. Bislang fehlt ein praktikables, transparentes und standardisiertes Instrument für diesen Vergleich generischer Arzneimittel.Eine Expertengruppe entwickelte in einem mehrstufigen Prozess das Arzneimittel-HTA(Health Technology Assessment)-Modell HERA (HTA-Evaluation geneRischer Arzneimittel). Das Instrument dient dem qualitativen UND ökonomischen Vergleich wirkstoffgleicher Präparate (Aut-idem) vor Produktumstellungen. Die ökonomische Evaluation berücksichtigt neben Stückpreisen und Verbrauchsmenge auch die mit einer Produktumstellung assoziierten Prozesskosten. Der qualitative Vergleich beruht auf der Bewertung von 34 Qualitätskriterien aus sechs Evaluationsfeldern (z.B. Zulassungsstatus, Handhabung, Packungsdesign). Die objektive Bewertung der Qualitätskriterien wird ergänzt durch die Beurteilung klinikindividueller Besonderheiten unter Einbeziehung der das Präparat anwendenden Ärzte bei komplexen Präparateumstellungen. So lassen sich im Sinne der Patientensicherheit potentiell problematische Produktumstellungen bestmöglich vermeiden.Mit HERA steht ein im klinischen Alltag erprobtes HTA-Modell zur Verfügung, das zur Verbesserung von Qualität, Patientensicherheit und Transparenz in der stationären Arzneimittelversorgung und gleichzeitig zur ökonomischen Optimierung des Arzneimitteleinkaufs beitragen kann. Beides zu vereinen, ist für Kliniken im Spannungsfeld zwischen zunehmendem Kostendruck und gleichzeitig steigenden Anforderungen an Qualität und Transparenz (Krankenhausstrukturgesetz, Antikorruptionsgesetz) essentiell.