Scientific evidence on the health status of asylum seekers in Germany and their access to health care is fragmentary. There is a lack of appropriate questionnaires collecting indicators of health status and health care, which enable a meaningful comparison with a reference population. This article presents experiences in designing a questionnaire and findings available from a pilot testing to pave the way to improve design and methods in future studies.The questionnaire comprises 28 mainly closed questions on self-reported health status, access to medical care and sociodemographic indicators. In order to guarantee comparability with the general population in Germany, most questions are derived from national health surveys. The questionnaire was translated into seven languages. Pilot testing was conducted between October 2014 and February 2015 in the course of the monthly welfare payments to asylum seekers in three districts of the German federal state of Baden-Wuerttemberg.A total of 156 out of 614 contacted asylum seekers participated in the pilot study (response rate: 25.4 %). The completion rate for items concerning health status and health care was satisfactory (> 75 %). Several items regarding sociodemographic data and linguistically complex questions showed the lowest item response rates (< 50 %). We recommend streamlining the questionnaire and using precise, closed and culturally adapted items.The questionnaire proved to be expedient and practicable to assess relevant indicators of health status and health care provision. It appears that there is scope for improvement regarding the shortening and cultural adaptation of the questionnaire and the range of available translations. After addressing the mentioned limitations and further development, our approach could contribute to measuring regional disparities, differences between asylum seekers and the general population and temporal changes. In order to obtain representative data, the sampling strategy should be optimised.
Die wissenschaftliche Erkenntnislage zum Gesundheitszustand und dem Zugang zur medizinischen Versorgung von Asylsuchenden in Deutschland ist lückenhaft. Geeignete Fragebögen zur Erfassung von Gesundheits- und Versorgungsindikatoren, die einen aussagekräftigen Vergleich mit einer Referenzbevölkerung ermöglichen, sind bisher nicht verfügbar. In diesem Beitrag werden Erfahrungen mit der Konzeption eines Fragebogens und Erkenntnisse einer Pilotierung vorgestellt, um eine gezielte Optimierung des Fragebogens und der Methodik in zukünftigen Surveys zu ermöglichen.Der Fragebogen umfasst 28 überwiegend geschlossene Fragen zu subjektivem Gesundheitszustand, Zugang zur medizinischen Versorgung und soziodemografischen Charakteristika. Zur Vergleichbarkeit mit der Allgemeinbevölkerung in Deutschland wurden Items nationaler Gesundheitssurveys ausgewählt. Der Fragebogen wurde in sieben Sprachen eingesetzt. Die Pilotierung des Fragebogens erfolgte zwischen Oktober 2014 und Februar 2015 im Rahmen der monatlichen Geldauszahlungen in drei Stadt- und Landkreisen Baden-Württembergs.An der Pilotstudie nahmen 156 der 614 kontaktierten Asylsuchenden teil (Rücklaufquote 25,4%). In den Fragen zum Gesundheitszustand und zur Versorgung konnten weitestgehend akzeptable Ausfüllraten von über 75% erreicht werden. Die niedrigsten Item-Responses (<50%) lagen bei soziodemografischen sowie sprachlich komplexen Fragen vor. Eine Präzisierung des Fragebogens auf unverzichtbare Items, Optimierung des Frage-Designs und kulturelle Adaptierungen sind empfehlenswert.Der Fragebogen erweist sich zur Erhebung von Indikatoren des Gesundheitszustandes und des Zugangs zur medizinischen Versorgung als prinzipiell zielführend und praktikabel. Wesentliche Bereiche zur Weiterentwicklung sind Kürzung und kulturelle Anpassung des Fragebogens, sowie weitere Übersetzung in alle relevanten Sprachen. Das Konzept könnte nach substanzieller Weiterentwicklung und Adressierung der genannten Limitationen zukünftig zur Erfassung regionaler Disparitäten, Unterschieden zur Allgemeinbevölkerung und zeitlicher Entwicklungen dienen. Um repräsentative Daten zu erhalten, sollte die Sampling-Strategie optimiert werden.