The subject matter of this article are the decisions of listed residential developers to expand their operations into the segment of commercial real estate. The subject is presented both in terms of quantity (the number of entrances, dynamics) and in the context of motivation (the reasons for diversification of the commercial segment). The aim of this article is to verify the hypothesis concerning the domination of financial and profitability motivations (marketwise) in this process. The research conducted on a sample of 118 annual reports (for the years 2010–2015), published by listed companies of the WIG-DEVELOPERS segment, became the basis for the formulation of the conclusions.
W ciągu kilku ostatnich lat można obserwować wyraźny trend polegający na rozszerzaniu przez deweloperów działalności deweloperskiej mieszkaniowej o segment nieruchomości komercyjnych. Zjawisko to poddano analizie na próbie giełdowych spółek z segmentu deweloperów mieszkaniowych, które były notowane w okresie 2010–2015, przy czym w badaniu uwzględniano podmioty które były notowane co najmniej przez jeden rok we wskazanym przedziale czasowym. Jako materiał badawczy posłużyło 118 raportów rocznych (ESPI) publikowanych przez te spółki, a podstawą do uznania wejścia przez spółkę w segment komercyjny za wejścia stałe i istotne wartościowo, było spełnienie przez spółkę wymogów Międzynarodwego Standardu Sprawozdawczości Finansowej (MSSF): Segmenty operacyjne w zakresie obowiązku sporządzania sprawozdawczości segmentów operacyjnych, z uwzględnieniem segmentu komercyjnego. Celem badania przedstawionego w artykule było określenie, czy motyw rentownościowy (w ujęciu rynkowym) może być uznany za dominujący motyw deweloperów mieszkaniowych do rozszerzania działalności o segment komercyjny.