Autor próbuje pokazać że ujęcie chrześcijańskiego Boga rozwijane w późnym średniowieczu przez Mistrza Eckharta, wychodzi poza przedstawioną przez Nietzschego krytykę chrześcijaństwa jako religii zaświatów. W artykule autor prezentuje wyżej wymienioną krytykę, podążając za wizją Boga rozwijaną przez Eckharta. Pokazuje, że chrześcijaństwo, które Nietzsche krytykuje, posługuje się zdroworozsądkową wizją transcendencji Boga, opartą na obrazach przestrzennych. Autor ukazuje zatem, że Eckhart przeformułowuje tę transcendencję w taki sposób, iż nie podlega ona krytyce Nietzschego, w szczególności nie może prowadzić do deprecjacji świata faworyzującej zaświaty będące światem odwróconym, jak to ujmował Nietzsche. Myśl Eckharta jest sposobnością dla chrześcijaństwa „po Nietzschem”. Słowa kluczowe: Mistrz Eckhart, Friedrich Nietzsche, Martin Heidegger, krytyka chrześcijaństwa
The author tries to demonstrate that the way of thinking about the Christian God developed in the late Middle Ages by Master Eckhart goes beyond the interpretation which underlies Nietzsche’s criticism of Christianity as a religion of the other world. In the paper, the author first presents the said criticism, followed by the vision of God outlined by Eckhart. He demonstrates that Christianity, criticized by Nietzsche, uses a commonsense vision of God’s transcendence based on spatial images. The author also demonstrates that Eckhart defines this transcendence in such a way that it does not fall under Nietzsche’s criticism, in particular it cannot lead to the depreciation of worldliness in favour of the invented other world, which Nietzsche observes. Eckhart’s thought makes room for Christianity ‘after Nietzsche’.