Zachowania agresywne występujące u dzieci i młodzieży w rozmaity sposób łącza się z rozwojem złożonych kompetencji, zarówno społecznych, jak i poznawczych. Niniejsze opracowanie stanowi próbę analizy związków zachodzących między agresją a rozwojem procesu mentalizacji, który jest jednym z istotnych aspektów szeroko rozumianego poznania społecznego. Pojęcie mentalizacji jest wieloaspektowym konstruktem zbliżonym, choć szerszym znaczeniowo, aniżeli teoria umysłu. Rozwój procesu mentalizacji i kształtowanie teorii umysłu, jako jej poznawczego aspektu, wydają się pozostawać w odmiennych relacjach do zachowań agresywnych w zależności od podstawowej funkcji teleologicznej, jaką pełni zachowanie agresywne w funkcjonowaniu jednostki. W związku z nową reformą systemu edukacji, która obniża wiek realizacji obowiązku szkolnego, na podstawie współczesnych wyników badań poszukiwano odpowiedzi na pytanie, czy fakt ten może mieć wpływ na wzrost zachowań agresywnych u uczniów na pierwszym etapie kształcenia.