Artykuł dotyczy zagadnienia kultury jako źródła teologicznych oraz katechetycznych implikacji tego faktu. Tekst został napisany w oparciu o naukową refleksję znakomitego polskiego historyka sztuki i kultury, Janusza St. Pasierba. Autorka analizuje walor dydaktyczny kultury na przykładzie katedry, odnosząc się m.in. do potrzeby ciągłej aktywizacji ucznia. Następnie odnosi się do transcendentnej funkcji kultury, która wykracza poza to, co ludzkie, stając się tym samym przyczynkiem do refleksji nad wiarą. Całość wieńczy krótkie podsumowanie.
The article discusses about the culture as source of theological and catechetical implications of this fact. The text was written on the basis of a scientific reflection made by polish historian of art and culture, Janusz St. Pasierb. The author analyzes the educational value of culture basing on multiply examples e.g, the cathedral. By the above she underlines the permanent need of activatiing students. Afterwards she refers to the transcendent function of culture that goes beyond what is human, becoming the contribution to the reflection on faith. The whole is crowned with a short summary.