The article presents deliberations on the impact of public-private partnership on the implementation of the principle of sustainable development in local government units. The theoretical and empirical considerations are based on normative acts, specialist literature and data relating to public-private partnership. The legislator imposes the obligation to perform public tasks on the local government units. They include duties that fall into the category of spatial and ecological order. The statutory obligation results in the necessity to undertake activities dependent on the currently binding law on the one hand, and on the capabilities and needs of a specific local government unit on the other hand. The potential of the local government unit determines the scope and speed of changes. Public-private partnership, as a form of cooperation between a public entity and a private partner, allows a division of tasks and risks between the parties, and thus uses the potential of a private partner and relieves the public body in the field of activities taken over by the private partner. Cooperation in performing public tasks allows implementing the assumptions of sustainable development based on the cooperation of socio-economic and ecological solutions, also in relation to the quality and economic conditions. The aim of the publication is to examine to what extent public-private partnership can contribute to the implementation of the principle of sustainable development in local government units. The study indicates that public-private partnership affects the implementation of the principle of sustainable development by combining process management and control of public tasks in order to prevent and reduce the waste of human resources, raw materials and energy.
Przedmiotem artykułu są rozważania na temat wpływu partnerstwa publiczno-prywatnego na realizację zasady zrównoważonego rozwoju w jednostkach samorządu terytorialnego. Ustawodawca nakłada na jednostki samorządowe obowiązek wykonywania zadań publicznych, wśród których są także zadania mieszczące się w kategorii zadań ładu przestrzennego i ekologicznego. Obowiązek ustawowy rodzi konieczność podejmowania działań uzależnionych z jednej strony od treści przepisów prawa powszechnie obowiązującego, a z drugiej od możliwości i potrzeb konkretnej jednostki samorządowej. Potencjał jednostki samorządowej determinuje więc zakres i szybkość wdrażanych zmian. Partnerstwo publiczno-prywatne, jako forma współpracy pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym, umożliwia podział zadań i ryzyk z nimi związanych pomiędzy strony, a więc wykorzystuje potencjał partnera prywatnego oraz odciąża podmiot publiczny w zakresie przejętych przez partnera prywatnego działań. Dzięki współpracy w wykonywaniu zadań publicznych możliwa jest realizacja założeń zasady zrównoważonego rozwoju w oparciu o kooperację rozwiązań społeczno-gospodarczych i ekologicznych, powiązanych także z rachunkiem jakościowo-ekonomicznym. Celem publikacji jest zbadanie, w jakim stopniu partnerstwo publiczno-prywatne może przyczynić się do wdrożenia zasady zrównoważonego rozwoju w jednostkach samorządu terytorialnego. Badanie wykazało, że partnerstwo publiczno-prywatne wpływa na wdrażanie zasady zrównoważonego rozwoju poprzez połączenie procesu zarządzania i sterowania wykonywaniem zadań publicznych, w celu zapobiegania marnotrawstwu zasobów ludzkich, surowców i energii.