RESEARCH OBJECTIVE: The paper proposes a methodology to study individuals and their institutions by the study of their lifestyles. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Following Wojtyla’s methodology of studying the person on the basis of his or her actions and conduct, I decided to use similar methodology to answer the question: Are the 19th century Co‑operative Values and Principles still pertinent in the complex economy of the 21st century, and, if so, how can we operationalise them to become vibrant guidelines not only in contemporary business, but also in improving our everyday lives? THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The overview of the research on lifestyle in ethnography, marketing, lifestyle and occupational medicine, and finally criminology shows that unlike values, lifestyle can more easily be operationalized and measured. We both expose our lifestyle and are exposed to the lifestyles of others. Some status‑based lifestyles spread like viruses creating a pandemic of consumerism. These product‑based lifestyles are in complete opposition to the person‑oriented co‑operative lifestyle. RESEARCH RESULTS: An Exposure Model of Lifestyle allows new conceptualization of the isomorphism research. CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The agency based model of lifestyle may be used for constructing diagnostic tools and investigating the very essence of personal motives both in private and work life. This model is supposed to help to investigate to what degree an individual’s lifestyle impacts the functioning of a participative company and whether it is reflected in the company’s success.
CEL NAUKOWY: Artykuł proponuje metodologię badania osób oraz instytucji, w których one pracują, poprzez badanie ich stylów życia. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Wychodząc z metodologii Wojtyły poznawania osób na podstawie ich czynów i postępowania, postanowiłem użyć podobnej metodologii, aby odpowiedzieć na pytanie, czy XIX‑wieczne wartości i zasady spółdzielcze są ciągle aktualne w złożonej ekonomii XXI wieku, a jeśli tak, to jak możemy je zoperacjonalizować, aby stały się dynamicznymi wskazówkami nie tylko dla współczesnego biznesu, ale także w poprawie naszego życia codziennego? PROCES WYWODU: Przegląd badań w dziedzinach takich jak etnografia, marketing, medycyna i kryminologia pokazuje, że w odróżnieniu od wartości style życia mogą być dużo łatwiej zoperacjonalizowane i zmierzone. Wszyscy zarówno eksponujemy nasze style życia, jak i jesteśmy pod wpływem stylów życia innych. Niektóre związane ze statusem style życia rozprzestrzeniają się jak wirusy, tworząc pandemię konsumpcjonizmu. Style oparte na posiadanych produktach stoją w całkowitej sprzeczności z zorientowanym na osoby spółdzielczym stylem życia. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Ekspozycyjny Model Stylu Życia umożliwia nowe ujęcie teoretyczne w badaniach nad izomorfizmem organizacyjnym. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Model stylu życia oparty na podmiotowości osoby może być wykorzystywany w budowaniu narzędzi diagnostycznych i badaniu sedna ludzkich motywów zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Model ten ma pomóc badać, w jakim stopniu indywidualny styl życia wpływa na funkcjonowanie partycypacyjnej firmy i czy ten wpływ odzwierciedla się w sukcesie firmy.