Currently, technologies are actively shaping and intensifying the time of implementation of artificial intelligence (AI) systems, while at the same time the so-called soft skills that employers are looking for in future employees are becoming increasingly important. Thus, in today's situation, we have the possibility to use automatons and robots that successfully replace humans in many tasks, while at the same time there is a need to create teams based on such qualities as empathy, communication, ingenuity, intelligence and, above all, humanism, whose importance in creating a business perspective cannot be overestimated. The aim of this article is to analyse the research problem in case of social robots and the probable legal status of artificial intelligence in the future. The article will discuss the differences between artificial intelligence versus artificial consciousness. AI poses societal challenges, it is currently undergoing a number of important developments, and the law must be rapidly changed. Firstly, the difference between artificial intelligence and artificial consciousness is attempted to be demystified. Subsequently, the analysis of current legal status of Artificial Intelligence in EU will be conducted. Cyberspace and the Internet revolutionised human life. It brings benefits, but also hitherto unknown risks. However, this is an inherent problem of human development. Every new technology, every new invention has its advantages, but also disadvantages. It would seem that autonomous systems, using artificial intelligence, are a panacea for such problems. Perhaps so, but the security of cyberspace depends on a variety of factors that are sometimes beyond our control or, from another perspective, we ourselves create the threat, inspire it intentionally or through inadequacies, ignorance, and negligence.
Obecnie technologie aktywnie kształtują i intensyfikują czas wdrażania systemów sztucznej inteligencji (AI), jednocześnie coraz większego znaczenia nabierają tzw. umiejętności miękkie, których pracodawcy poszukują u przyszłych pracowników. Tak więc w dzisiejszej sytuacji mamy możliwość wykorzystania automatów i robotów, które z powodzeniem zastępują człowieka w wielu zadaniach. Jednocześnie istnieje potrzeba tworzenia zespołów opartych na takich cechach jak empatia, komunikatywność, pomysłowość, inteligencja, a przede wszystkim humanizm, którego znaczenie w tworzeniu perspektywy biznesowej jest nie do przecenienia. W związku z powyższym, niniejszy artykuł ma na celu analizę problemu badawczego w przypadku robotów społecznych oraz prawdopodobnego statusu prawnego sztucznej inteligencji w przyszłości. W artykule zostaną pokazane różnice między sztuczną inteligencją a sztuczną świadomością, ponieważ AI stawia wyzwania społeczne, więc obecnie przechodzi szereg ważnych zmian i prawo musi być szybko zmienione. Po pierwsze, podjęto próbę demistyfikacji różnic między sztuczną inteligencją a sztuczną świadomością. Następnie analizie zostanie poddany aktualny stan prawny dotyczący sztucznej inteligencji w UE. Cyberprzestrzeń (w tym Internet) zrewolucjonizowała życie człowieka. Niesie korzyści, ale również nieznane dotąd zagrożenia. Jest to jednak nieodłączny problem rozwoju człowieka. Każda nowa technologia, każdy nowy wynalazek ma swoje zalety, ale i wady. Wydawać by się mogło, że autonomiczne systemy, wykorzystujące sztuczną inteligencję, są panaceum na takie problemy. Być może tak, ale bezpieczeństwo cyberprzestrzeni zależy od wielu czynników, na które czasem nie mamy wpływu, albo z innej perspektywy to my sami stwarzamy zagrożenie, inspirujemy je celowo lub przez niedociągnięcia, ignorancję i zaniedbanie.