Wraz z organizacją w XIX w. instytucjonalnych form opieki i kształcenia osób z niepełnosprawnościami pojawiła się potrzeba tworzenia teorii w tym zakresie. Konsekwencją tworzenia się praktycznych i teoretycznych podstaw pedagogiki specjalnej stała się konieczność ich popularyzacji. W Polsce tego zadania podjęto się na łamach Pamiętnika Warszawskiego Instytutu Głuchoniemych i Ociemniałych. W prezentowanym materiale przedstawiono zagadnienie upowszechniania osiągnięć placówek zagranicznych w zakresie teorii i praktyki pedagogiki specjalnej. Podstawę stanowią artykuły zamieszczone na łamach wszystkich, tj. 17, numerów tego czasopisma. W artykułach dotyczących szkolnictwa specjalnego w innych krajach odnoszono się do takich ważnych kwestii, jak ustawodawstwo oświatowe, obowiązek szkolny, organizacja systemu kształcenia specjalnego, metody nauczania, programy kształcenia, materiały dydaktyczne i kształcenie kadr na potrzeby tego szkolnictwa. Publikacje te były wynikiem własnych doświadczeń autorów, którzy wizytowali opisywane zagraniczne placówki, i były niezmiernie ważne dla tworzącego się w Polsce środowiska pedagogów specjalnych. Nie tylko bowiem miały charakter informacyjny, lecz także stanowiły formę doskonalenia nauczycieli szkół i zakładów specjalnych.
In the nineteenth century, along with the organization of institutional care and education for people with disabilities, there emerged a need to create theories in this field. Following the formation of practical and theoretical foundations of special education, it became necessary to popularize them. In Poland, this task was taken on in the Diary of the Warsaw Institute for the Deaf and the Blind. The material presented shows the problem of the dissemination of foreign institutions’ achievements in the area of special education theory and practice. The basis are articles published on the pages of all the seventeen issues of this magazine. Articles concerning special education in other countries referred to such important issues as educational legislation, compulsory education, organization of the special education system, teaching methods, curricula, teaching materials and teacher training for special education. These publications were the result of the authors’ own experiences, who visited foreign institutions, and were extremely important for the creation of special educators’ community in Poland. They were not only informative but also constituted a form of teacher development for teachers in schools and special centers.