Rozważając dystrybucję PKB przez sektor publiczny, należy uwzględnić model gospodarki i uwarunkowania spowodowane nie tylko sprawnością instytucjonalną, ale również ogólną sytuacją makroekonomiczną danego państwa. Ponadto redystrybucja jest rozpatrywana nie tylko od strony wydatków, ale także potrzeb fiskalnych państwa. W literaturze przedmiotu występują zazwyczaj dwa odmienne podejścia. System fiskalny jest determinowany przez potrzeby wydatkowe lub też wydatki są zmienną niezależną od wysokości podatków1. Poprzez skalę redystrybucji można ustalić potrzeby w zakresie tempa wzrostu gospodarczego, kierunków rozdysponowania środków publicznych, roszczeń obywateli, konsekwencji w polityce gospodarczej. Sektor finansów publicznych (zwłaszcza w gospodarce rynkowej) odgrywa niezmiernie ważną rolę zarówno w sferze stabilizacji makroekonomicznej, jak i w sferze pobudzania koniunktury gospodarczej. Wykorzystuje się w tym zakresie dwie funkcje: aktywną oraz pasywną. Funkcja aktywna polega na zastosowaniu odpowiedniej skali opodatkowania i wydatków publicznych do pobudzenia (ale także niekiedy "schłodzenia") koniunktury. Wyróżnia się politykę ekspansywną oraz restrykcyjną.
The main objective of this paper is to establish the relationship between the size of the shadow economy and the level of redistribution of GDP. Pearson correlation coeffcient was used for small samples The hypothesis that the level of public expenditure is strongly stochastically positively correlated with the level of the shadow economy has been confidently verified. The study included Poland, Hungary, the Czech Republic, Slovakia and Bulgaria between 1995-20014. The article describes the categories of the shadow economy and the conditions of its creation in the context of the macroeconomic effects of redistribution of GDP.