CelCelem artykułu jest przedstawienie problematyki misji przedsiębiorstwa i związany z nią problem przywództwa. MetodologiaBadania literatury przedmiotu zarówno zagranicznej, jak i krajowej. Analiza literatury wskazała na fakt, że firmy często wkładają większy wysiłek w sformułowanie misji aniżeli w jej rozpowszechnianie lub uzyskanie poparcia dla niej wśród pracowników. Następnie przedstawiono wyniki przeprowadzonych ankiet i dyskusji panelowej.Ograniczenia badawczeOgraniczeniem tych wniosków może być pilotażowy aspekt tych badań.WnioskiBadania ankietowe oraz dyskusja panelowa opisane w artykule potwierdziły zasadność tezy dotyczącej skupienia się firm na samym sformułowaniu misji. Wykazały też konieczność formułowania misji przedsiębiorstw w sposób klarowny i wspólny dla wszystkich pracowników.OryginalnośćW Polsce brakuje badań na temat misji przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł potwierdza też istotną rolę przywódcy w sformułowaniu misji i potrzebę dogłębniej analizy empirycznej wynikającą z wysokich wobec niego oczekiwań stawianych obecnie ze strony społeczeństwa.