Celem artykułu jest zbadanie, jak w oczekiwania dotyczące roli i zadań przewodniczącego rady dyrektorów/rady nadzorczej, które zostały zawarte w nowych „pokryzysowych” wersjach dobrych praktyk nadzoru korporacyjnego, wpisują się dotychczasowe doświadczenia przewodniczących rad polskich spółek giełdowych. Zestawienie oczekiwań dotyczących roli przewodniczącego rady, formułowanych przez twórców dobrych praktyk z wybranych krajów Europy Zachodniej (EZ) z polską praktyką, wynikającą z doświadczeń 15 członków rad nadzorczych ze spółek giełdowych notowanych na GPW, pozwala na stwierdzenie, że w obu przypadkach przypisywana jest mu przede wszystkim rola organizatora oraz przywódcy. Drugi główny wniosek, jaki wynika z przeprowadzonych badań, wskazuje, że istnieją również takie zadania przewodniczącego rady, które w praktyce działania naszych rad nie są jeszcze dostrzegane. Do najważniejszych z nich należą m.in.: dbałość przewodniczącego rady o ciągły rozwój zgromadzonych w radzie zasobów wiedzy i umiejętności oraz dokonywanie przez radę samooceny jej pracy.