Celem artykułu jest ukazanie wybranych elementów, otoczenia dalszego (ogólnego)biznesu w Afryce Subsaharyjskiej i przeanalizowanie ich wpływu na konkurencyjnośćmikro, małych i średnich przedsiębiorstw.Dla przedstawienia zagadnienia konkurencyjności wybrano wąskągrupę czynników – instytucje publiczne, infrastruktura, pozycja kobiet w biznesie,partnerstwo strategiczne – odpowiadających zakresowi filarów konkurencyjnościŚwiatowego Indeksu Konkurencyjności (instytucje administracji publicznej, infrastruktura,rynek pracy, stopień zaawansowania gospodarki). Te elementy otoczeniaogólnego biznesu mają wspólną cechę – kształtuje je państwo.Rozważania w tym artykule opierają się na studiach literaturowych zagranicznychźródeł pierwotnych, jak np. opracowania Banku Światowego i inne, oraz źródełwtórnych zagranicznych i krajowych powstałych na podstawie źródeł pierwotnych.Oba rodzaje źródeł poddane zostały analizie semantycznej i semiotycznej.Wnioski: Autor przestawia elementy otoczenia dalszego biznesu, kształtowaneprzez państwo i ich niekorzystny wpływ na konkurencyjność organizacji. Możnauznać, że przedsiębiorca porusza się raczej w zawiłościach, po meandrach konkurencyjności.Temat artykułu znajduje się na pograniczu dwóch naukowych zagadnieńzwiązanych z teorią organizacji: otoczenia biznesu i konkurencyjności orazkrytycznej teorii zarządzania. Jest studium opisowym, w którym rozważane sązagadnienia nowe w naukach o zarządzaniu w Polsce