W artykule dokonano analizy rozwiązań z zakresu kontroli wewnętrznej funkcjonujących w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce, na podstawie informacji uzyskanych z badania obej-mującego 91 przedsiębiorstw sektora MSP. W pierwszej kolejności obserwacji poddano zakres insty-tucjonalizacji rozwiązań kontrolnych. Następnie scharakteryzowano obszary zadaniowe kontroli we-wnętrznej oraz sposoby przekazywania informacji na potrzeby kontroli przez komórki niższych szcze-bli. W końcu zwrócono uwagę na przepływ informacji pokontrolnych w jednostce. Mimo zróżnico-wania stosowanych rozwiązań, stwierdzono, że zwłaszcza w średnich przedsiębiorstwach podejmuje się działania poprawiające jakość informacji zarządczych, tworząc wyspecjalizowane działy i stano-wiska, obejmując obserwacją takie czynniki sukcesu organizacji, jak jakość, ekonomiczność oraz organizacja pracy, a także wspierając kadrę kierowniczą jednostek regularnymi raportami kontrolny-mi. Natomiast w organizacjach mniejszych skuteczność działań kontrolnych i zakres ich wsparcia na potrzeby zarządzania zależy od samych zarządzających i właścicieli. Wciąż jednak w zbyt wielu organizacjach kontrola ma charakter jednokierunkowy, nie przynosząc kontrolowanym osobom i zespo-łom informacji, które mogłyby usprawnić ich działania.