Nauka w szkole wyższej jest okresem powstawania nowych zasad zachowania. Oddzielenie od rodziców, wpływ nowego środowiska przyczyniają się do tworzenia nowych zachowań, w tym w zakresie odżywiania. Pięcioletnie doświadczenia wykorzystania na Wydziale Wychowania Fizycznego autorskiego programu przedmiotu fakultatywnego „Podstawy żywienia w sporcie – nutricjologia sportowa” pokazały, że jest on skuteczny w tworzeniu wiedzy na temat odpowiednich diet w ramach żywienia w sporcie. Celem przedmiotu fakultatywnego, wprowadzonego w programie nauczania na ostatnim roku na Wydziale Wychowania Fizycznego, jest przekazanie wiedzy na temat odpowiedniej, zrównoważonej diety, wykorzystanie tej wiedzy w celu zapobiegania różnego rodzaju dysfunkcjom organizmu, nauka opracowania programu prawidłowego i adekwatnego żywienia sportowca zależnie od okresu treningu, w okresie szkolenia lub zawodów sportowych czy okresu regeneracji. Studenci, którzy zdecydują się wybrać ten przedmiot fakultatywny (i zwykle jest to większość grup) uczą się umiejętności wymaganych w praktyce, a dotyczących rozwiązania kwestii nowoczesnych podejść żywieniowych w sporcie. Każdy student przygotowuje indywidualną ocenę stanu odżywienia na platformie edukacyjnej „Moodle” (e-learning). Używany jest oryginalny program komputerowy weryfkacji i edukacji, który opiera się na indywidualnej pracy studentów. Wiedza studentów na temat zasad racjonalnego żywienia jest ewaluowana i korygowana.