CelCelem artykułu jest podjęcie dyskusji nad relacjami procesów motywacyjnych kształtujących strukturę funkcjonalną systemu motywacyjnego, której centralnym układem odniesienia jest człowiek. MetodologiaIdentyfikacja relacji procesów motywacyjnych została poprowadzona przy wykorzystaniu systemowej analizy problemu realizacji funkcji motywacyjnej w zarządzaniu organizacją. Artykuł prezentuje podejście do badania i weryfikacji procesów motywowania ludzi w perspektywie zmian inicjowanych rozwojem organizacji. Prezentowane rozwiązania są poparte wieloletnią praktyką i doświadczeniem wyniesionym z pracy na różnych stanowiskach w przedsiębiorstwach przemysłowych.WnioskiWynikiem badań jest próba oceny potencjału motywacyjnego sieci procesów kształtowania i komunikowania strategii, wartościowania pracy, oceniania i wynagradzania pracowników. Potencjał motywacyjny tej sieci kształtują standardy kultury organizacyjnej. OryginalnośćPrezentowane rozwiązania są poparte wieloletnią praktyką i doświadczeniem wyniesionym z pracy na różnych stanowiskach w przedsiębiorstwach przemysłowych