Kluczowym celem artykułu jest prezentacja spojrzenia na kwestie konsumpcji gospodarstw domowych w ujęciu mikro- i makroekonomicznych teorii konsumpcji. W pierwszej części artykułu przeanalizowano najistotniejsze tradycyjne (tj. koncepcja homo oeconomicus, teoria konsumpcji G.S. Beckera, koncepcja racjonalności selektywnej H. Lebensteina, koncepcja ograniczonej racjonalności H.A. Simona, teoria dochodu względnego J.S. Duesenberry’ego, hipoteza dochodu permanentnego M. Friedmana, hipoteza cyklu życia F. Modiglianiego, R. Brumberga i A.K. Ando) i współczesne teorie konsumpcji (tj. model konsumpcji H.E. Lelanda, teoria oszczędności buforowych Ch.D. Carrolla, behawioralna teoria cyklu życia H.M. Shefrina i R.H. Thalera). W dalszej części tekstu skoncentrowano się na koncepcjach marketingu, a zwłaszcza na zintegrowanych i empirycznych modelach zachowania konsumentów z zakresu consumer behaviour, uważanej za interdyscyplinarną dziedzinę wiedzy. Podsumowanie rozważań i ważniejsze wnioski kończą niniejszy artykuł.