The paper aims at investigating the dependence between the investment attractiveness of provinces and differences in frequency of application of individual privatization methods in the provinces. The studies confirmed that frequency of indirect and direct privatization application in provinces determines to a certain extent the investment attractiveness of those provinces. Both methods in absolute terms were used most frequently in the regions characterized by very high or high investment attractiveness, and relatively the least frequently in the regions with of low attractiveness. The studies have shown that investment attractiveness of provinces is not the most important factor determining the choice of privatization method in the region, it depends heavily on the number of enterprises covered by transformations in a given province, structure and specific characteristics of the transformed entities and a number of other factors of social and economic nature.
Celem artykułu było zbadanie zależności między atrakcyjnością inwestycyjną województw a zróżnicowaniem częstotliwości stosowania poszczególnych metod prywatyzacji w województwach. Badania potwierdziły, że częstotliwość stosowania prywatyzacji pośredniej i bezpośredniej w województwach w pewnym stopniu jest uwarunkowana ich atrakcyjnością inwestycyjną. Obydwie metody w ujęciu bezwzględnym najczęściej były stosowane w regionach charakteryzujących się bardzo wysoką lub wysoką atrakcyjnością inwestycyjną, a stosunkowo najrzadziej w regionach o niskiej atrakcyjności. Badania wykazały, że atrakcyjność inwestycyjna województw nie jest jednak czynnikiem najważniejszym, warunkującym wybór metody prywatyzacji w regionie, w znacznym stopniu zależy on bowiem od liczby przedsiębiorstw objętych przekształceniami w danym województwie, struktury i specyfiki przekształcanych podmiotów oraz wielu innych czynników o charakterze społecznym i ekonomicznym.