The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
W 1967 r. ukazała się jedna z pierwszych prac dotyczących badań i oceny właściwości pyłów uzyskanych z filtrów workowych wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), które wykonano na zlecenie Departamentu Transportu Kalifornii w USA [1]. Badaniami objęto pyły pochodzące z instalacji odpylających sześciu różnych wytwórni MMA. Stwierdzono, że bardzo drobne pyły dodane do MMA spowodowały zwiększenie...
W ciągu ostatnich kilkunastu lat zdecydowanie wzrosło obciążenie polskich dróg ruchem samochodowym. Na drogach pojawiły się pojazdy ciężarowe, z tylnym układem trzech osi, pojazdy z naczepami i przyczepami, powodujące szybsze niszczenie nawierzchni bitumicznych. Park samochodów osobowych staje się coraz bardziej zbliżony do parku po-jazdów obciążających drogi krajów Europy Zachodniej. Pojazdy są jednak...
Geosyntetyki współdziałają z ośrodkiem gruntowym, tak więc konstruowanie obiektów budowlanych z ich zastosowaniem wymaga wiedzy zarówno z inżynierii materiałowej, jak i klasycznej geotechniki. Oznacza to potrzebe znajomości cech poszczególnych materiałów, jak również zjawisk występujących w samych materiałach i ich kontakcie oraz problemów pracy calych obiektów z uwzglednieniem ich stateczności wewnętrznej...
Oddziaływanie ruchu samochodowego i środowiska na nawierzchnie drogowe powoduje w lepiszczach asfaltowych naturalne procesy starzenia oraz stopniową utratę właściwości lepkosprężystych i w rezultacie obniżenie ich trwałości. W ostatnich latach, jednąz metod poprawy właściwości lepkosprężystych mieszanek mineralno-asfaltowych stosowanych do budowy nawierzchni drogowych jest modyfikacja asfaltów polimerami...
Wzrost natężenia ruchu na drogach miast powoduje, że konieczne staje się wprowadzanie rozwiązań, które odciążyłyby ulice. Jednym z takich działań jest budowa obejścia drogowego. Jednak decyzja powstania takiego rozwiązania musi być ściśle określona w czasie, z uwagi na konieczność przewidzenia takiej inwestycji w budżecie zarządcy drogi. Z tego względu konieczne staje się takie przeprowadzenie obliczeń...
Jednym z zasadniczych elementów systemów zarządzania nawierzchniami jest przewidywanie ich stanu technicznego. Znajomość stanu technicznego w czasie eksploatacji pozwala na optymalizowanie polityki utrzymaniowej w dłuższym okresie czasu. Z tego względu na całym świecie prowadzi się badania stanu technicznego nawierzchni drogowej. Jednym z podstawowych parametrów opisujących stan nawierzchni jest nośność,...
Niniejsza publikacja prezentuje wybrane wyniki prac ukierunkowanych na określenie wpływu ilości i rodzaju lepiszcza oraz rodzaju i tekstury geosyntetyku na trwałość warstw nawierzchni z mieszanek mineralno-asfaltowych z geosyntetyczną warstwą po-średnią. Trwałość jest tutaj charakteryzowana bezpośrednio przez liczbę cykli do zniszczenia próbki, natomiast pośrednio również poprzez związanie międzywarstwowe...
Mieszanki mineralno-asfaltowe są materiałem najczęściej wykorzystywanym w konstrukcjach nawierzchni drogowych. Właściwości tych materiałów zależą naturalnie od składu. Parametry reologiczne oraz właściwości lepko-sprężyste są zmienne, zarówno w różnych warunkach obciążenia, jak i w czasie eksploatacji nawierzchni drogowej. Zmiany dotyczące tych właściwości są duże i muszą zostać uwzględnione, zarówno...
Drogowe nawierzchnie betonowe nie mają w Polsce ugruntowanej tradycji. Rozwój technologii nawierzchni drogowych do końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku koncentrował się głównie na nawierzchniach asfaltowych. Nawierzchnie betonowe realizo-wane były przede wszystkim na lotniskach, placach postojowych, drogach zakładowych. Pojawienie się kryzysu energetycznego w gospodarce światowej, w tym również...
Podstawowymi metodami badania stopnia wskaźnika zagęszczenia w powierzchniowych warstwach podłoża gruntowego SA metody polowo-laboratoryjne. Są one czasochłonne i wymagaja oznaczenia w terenie gęstości objętościowej, pobrania probek gruntu i wyko-nania dalszych badań w laboratorium.
Uprzywilejowanie w ruchu pojazdów komunikacji autobusowej w postaci wydzielonych pasów oraz priorytetów w przejazdach przez skrzyżowania wpływa korzystnie na wzrost prędkości komunikacyjnej na odcinkach tras, na których zastosowano takie rozwiązania i na zwiększenie niezawodności obsługi. Jest to pozytywnie odbierane przez pasażerów. Zmiany te zwykle oznaczają także poprawę punktualności i regularności...
Niezawodność sieci drogowo-ulicznych jest coraz ważniejszym kryterium ich oceny, zwłaszcza z punktu widzenia użytkowników. W ostatnim czasie na ciągach wielu dróg krajowych, a nawet wojewódzkich powstało wiele obwodnic mających na celu uspraw-nienie przepływu ruchu tranzytowego. Wraz ze wzrostem jego natężenia niezawodność połączeń w tych relacjach nabiera coraz większego znaczenia, zwłaszcza w sytuacjach...
Badania własne potwierdzają, ze ściśliwość próbek popiołowych poddanych nąsaczaniu-metodą ciśnienia wyrównawczego jest dużo wyższa niż ściśliwość próbek nienasaczą-nych. Odkształcalność nienąsaczanych próbek popiołu lotnego (przy naprężeniu 300 kPa) Zawiera się w zakresie 3,5-5% przy metodzie standardowej Proctora, wzrastjąc proporcjonalnie do wilgotności przy zagęszczaniu. Odkształcalność nasączanych...
Beton asfaltowo-cementowy, w skrócie oznaczonym BAC, jest nowym materiałem. Na zasadzie paradygmatu Kuhna badano go wstępnie metodami konwencjonalnymi, właściwymi podobnym materiałom nawierzchni drogowych, takich jak: beton asfaltowy, chudy beton oraz mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne (MMCE). Jest to materiał, który powstaje z wymieszania zaprawy cementowo-piaskowej, bądź cementowokruszywowej...
Wykonywanie wykopów głebokich, a nastepnie realizacja obiektu powoduja przemieszczenia przylegającego terenu i ruch mas gruntowych w bezpośrednim sąsiedztwie. Całkowite przemieszczenia pionowe terenu w strefie przylegajacej do nowo wznoszonego budynku są wynikiem ich superpozycji z poszczególnych faz robót, obejmujących: wykonanie obudowy (ścianki berlinskiej, palisady, ściany szczelinowej itp.),...
Jednym z podstawowych zagadnień diagnostyki nawierzchni drogowej jest przewidywanie jej stanu technicznego. Niezbędne jest bowiem określenie horyzontu czasowego przyszłej zmiany stanu technicznego nawierzchni. Metody przewidywania stanu technicznego bazują na modelach zmian stanu nawierzchni. Pozwalają one przewidywać za-chowanie nawierzchni pod działaniem ruchu i czynników zewnętrznych. Równość poprzeczna...
Baza danych o zdarzeniach drogowych jest nieocenionym źródłem informacji dla analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd). Dlatego nie można przecenić dobrej jakości zawartych w niej danych, zwłaszcza w badaniach, w których wykorzystuje się zaawansowane narzędzia modelowania do wykrycia związków między cechami zdarzenia drogowego. Jak w każdej bazie korporacyjnej o charakterze oportunistycznym, również...
Jednym z podstawowych wymagań, które stawia się nawierzchniom drogowym, jest ich trwałość. Trwałość nawierzchni wiąże się z niezmiennością jej cech technicz,nych w czasie eksploatacji i w dużej mierze zależy od odporności materiałów konstrukcji nawierzchni na zmiany wywołane procesami starzeniowymi. W przypadku nawierzchni bitumicznych o jej trwałości decydują mieszanki mineralno-asfaltowe. Lepiszcza...
W złożonym systemie transportu lotniczego, właśnie nawierzchnie betonowe stanowią jego zasadnicze ogniwo. Osiągnięty poziom rozwoju w konstruowaniu zespołów wytwarzających mieszankę betonową, zespołów układających tę mieszankę, oraz możliwość stosowania nowoczesnych materiałów uzupełniających, takich jak: plastyfikatory i ich odmiany, środki do napowietrzania betonu, pielęgnacji nawierzchni, a ponadto...
Wypadek, w tym także wypadek drogowy jest nieplanowanym łańcuchem zdarzeń, które kończą się ofiarami ludzkimi i stratami materialnymi. Powstanie wypadku można opisać następującą zależnością: niekontrolowane ryzyko + niechroniony obiekt (człowiek) = nieoczekiwane zdarzenie (wypadek). Ta prosta formuła zawiera jednak wiele skomplikowanych zależności i procesów. Zatem wbrew pozorom bezpieczeństwo ruchu...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.