Transport jest istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego. Jednakże transport generuje koszty zewnętrzne, które negatywnie oddziałują na społeczeństwo i gospodarkę oraz wzrastają wraz ze zwiększeniem się wielkości zadań przewozowych. Prognozy przewozów towarowych oraz pasażerskich w UE wskazują, iż transport drogowy jest i będzie dominującym środkiem transportu. Należy dążyć do tego, aby zminimalizować sumaryczną wielkość kosztów zewnętrznych generowanych przez system transportowy. Negatywne oddziaływanie transportu drogowego jest większe niż transportu kolejowego, odzwierciedleniem czego jest większa wartość wskaźników kosztów zewnętrznych. Aby zmniejszyć koszty zewnętrzne potrzebna jest zatem strategia obejmująca zachęcanie do innowacji technologicznych, polityka konkurencji, prawodawstwo i ustalanie norm. Innym z działań może być takie dostosowanie środków do zadań biorąc pod uwagę kryterium zewnętrznych kosztów transportu.
Transportation is an important factor behind the economic development. However, transport users generate external costs, which have a negative impact on society and the economy. These costs increase in conjunction with the escalation of transport tasks. Forecasts of freight and passenger transportation in the EU indicate, that road transport will be a dominant means of transport. The aim should be to minimize a total amount of the external costs generated by transportation system. The negative impact of road transport is greater than railway transport, which is a reflection of greater value of external costs indices. To reduce external costs is needed a strategy that includes encouraging technological innovation, competition policy, legislation and setting standards. Another of action can be adjustment means to the transport tasks taking into account the criterion of external costs.